מערך בנושא בחירה או נושא שנתי: החלל

על החלל יצא לי ללמד מספר פעמים, גם כאשר הילדים בגן בחרו ללמוד על זה וגם בחוגים שאני מעבירה. זה נושא שנבחר שוב ושוב והוא אהוב מאוד על הילדים.

  1. את הנושא אני מתחילה מלהסביר על כדור הארץ, הכוכב בו אנחנו חיים. אני מלמדת על היבשות השונות, על האוקיאנוסים וההרים. לכל יבשת אפשר לעשות פעילות שמתאימה לה. נסובב את הגלובוס, כל פעם נגיע ליבשת אחרת:
    * באירופה הם יצטרכו לבנות מבנים ארכיטקטוניים.
    * באפריקה הם יצטרכו ללבוש מסכות של חיות ולצעוד.
    * בדרום אמריקה הם יבעטו בכדורגל.
    * באמריקה הצפונית הם יעבירו מים מכוס לכוס בין כל הילדים, הילד האחרון שופך לדלי כמו מפלי הניגריה.
    * באוסטרליה כשאני אגיד קנגורו הם יצטרכו לקפץ כמו קנגורו וכשאני אגיד קואלה הם יצטרכו תפוס ענף.
    * באנטרקטיקה נשחק משחק פסלים
    * באסיה איסוף פונפונים עם מקלות סינים, או יצירת החומה הסינית מקוביות או מילדים. במידה ואתן בוחרות את החלל כנושא שנתי אז אפשר להקדיש לכדור הארץ שבוע וכל יום ללמוד על יבשת אחרת.
    ילדים צעירים ותינוקות אפשר רק לשחק את המשחקים בלי ההסברים.
  2. אחרי שלמדנו על כדור הארץ עוברים לדבר מהו החלל ומה ההבדל בין החיים בכדור הארץ לחיים בחלל (כוח כבידה, אין חמצן וכו'). משחקים משחק עם בלונים מעיפים בלונים באוויר ואסור שהם יפלו על הרצפה, אפשר להקשות ולתת לילדים לאסוף חפצים מהרצפה תוך כדי שמירה שהבלון לא יפול.
    ילדי גן חובה צריכים לפתור תרגילים בחשבון פשוט תוך כדי שהם שומרים על הבלון באוויר. (אני יודעת שאסור להשתמש בבלונים בגן, אני בכל זאת בחרתי להכניס רק לפעילות הזאת שמכוונת על ידי. מיד בתום הפעילות הוצאתי את האוויר וזרקתי את הבלונים לפח מחוץ לגן. במידה ואתן לא רוצות להשתמש בבלונים אז תחליפו את זה בכדור שהילדים צריכים להתמסר בו מאחד לשני מבלי להפיל, אבל האפקט הוא מאוד שונה).
  3. כוכבי הלכת- לומדים על שמות כוכבי הלכת והאם הם קרובים לשמש או רחוקים ממנה. מה מרכיב כל כוכב לכת. במידה ואתן בוחרות בחלל כנושא שנתי אז אפשר להרחיב את הנושא וללמוד על כוכב לכת בנפרד.
  4. משחק בעקבות כוכבי הלכת- על הילדים למיין ולסר את כוכבי הלכת מהקרוב לשמש לרחוק (הילדים מתים על המשחק הזה). לילדים בוגרים, אפשר לתת לכתוב את שמות כוכבי הלכת.
  5. הכנת מערכת השמש וכוכבי הלכת עם הילדים- לוקחים כדורים (עדיף מקלקר)צובעים אותם, כותבים את השמות של כוכבי הלכת, משחילים לחוטים או לעמודים ויוצרים פינה בגן של מערכת השמש.
  6. הליכה על כוכבי הלכת- מפזרים על הרצפה צלחות או קרטונים או כל דבר אחר שאפשר לדרוך עליו. בוחרים האם ההליכה תהיה לפי צבעים, לפי מספרים וכו'. אם בחרתן לפי צבעים אז שהצלחות יהיו ב3 צבעים שונים, אם בחרתם מספרים אז פשוט לכתוב על הצלחות מספרים. אחרי שהכל מוכן נותנים לילדים בכל פעם הוראה אחרת: לך רק על הכוכבים שעליהם רשום מספר זוגי, לך רק על הכוכבים האדומים וכדומה.
  7. מחביאים בתוך חול או כל דבר אחר עיגולים ועליהם שמות של הכוכבים וגם מילים שלא קשורות, הילדים צריכים לחפור ולהוציא רק את העיגולים שעליהם שמות הכוכבים.
  8. מכינים ריבועים עם אותיות וקלפים עם שמות הכוכבים. הילדים צריכים לזרוק קובייה ולהביא כל פעם מספר אותיות לפי המספר שיצא בקובייה עד שמצליחים להרכיב מהאותיות את שמות הכוכבים.
  9. חלקי החללית- מלמדים את הילדים איך בנויה החללית, מה יש בתוכה, ואיך היא פועלת. מלמדים אותם על הטיל ואיך החללית יוצאת מן האטמוספרה.
  10. הרכבת חללית עם הילדים- מציירים חללית על בריסטול גדול גוזרים לחלקים והילדים צריכים להרכיב אותה.
  11. הכנת טיל לשיגור- בונים עם הילדים טיל נותנים להם לקשט אותו (אפשר לעשות את זה כעבודה קבוצתית או שכל אחד יבנה את הטיל שלו. אפשר להכין את זה מבקבוקי פלסטיק, גלילי נייר טואלט וכדומה.
  12. דפי עבודה- חבר את המספרים מנקודה לנקודה עד שיוצאת חללית או טיל. אפשרות נוספת דף צביעה של חללית לפי מספרים.
  13. שיגור חללית- נותנים לילדים מספרים מ-1 עד 10 הגננת סופרת הפוך וכל ילד צריך להרים את המספר שיש לו ביד כאשר הגננת אומרת את שם המספר.
  14. מספרים על סוגי חלליות מאוישות ולא מאוישות, קצת על ההיסטוריה של החלליות איזו מדינה שלחה את החללית הראשונה?
  15. בראשית- לספר על החללית הישראלית הראשונה שטסה לירח, מי בנה אותה? איך היא נראתה? מה קרה לה? ועל פרויקט בראשית 2.
  16. אסטרונאוטים- מה צריך ללמוד או לעשות כדי להיות אסטרונאוט? מה לובשים האסטרואנאוטים? למה צריכים חליפת חלל? מה אוכלים האסטרואנאוטים?
  17. להכין חליפת חלל (אפשר להכין ביחד עם הילדים ואפשר לבד, אפשר גם לקנות תחפושת של אסטרואנאוט). כל פעם ילד או שני ילדים (תלוי כמה חליפות חלל יש לכם) לובשים את החליפה ומקבלים משימה לעשות בחלל (לדוגמא: לך להביא 5 אבני חלל- הילד צריך להביא אבנים מהחצר, צבע את החלל בצבע כחול- הילד צריך לצבוע דף בכחול, חפש אם יש חיים על הירח- הילד צריך למצוא חייה מפלסטיק ולהביא).
  18. אילן רמון- מלמדים את הילדים על האסטרונאוט הישראלי הראשון, תולדות חייו ומה הוא עשה לפני שהיה אסטרונאוט.
  19. ניל ארמסטרונג- האסטרונאוט הראשון על הירח , לספר עליו מה הוא עשה לפני שהיה אסטרונאוט, וללמד את המשפט שאמר "צעד קטן לאדם צעד גדול לאנושות".
  20. להראות סרטוני וידיאו מהנחיתה של ניל ארמסטרונג ומהשהייה של אילן רמון בחלל. וגם סרטון של שליחת חללית לירח.
  21. לספר שבעוד כמה שנים יהיה אפשר גם בתור אנשים רגילים שהם לא אסטרונאוטים לטוס לירח, שיש ילדה שלומדת וחוקרת על החלל, והיא רוצה לטוס ולגור שם וליישב את החלל.
  22. מסלול מוטורי בעקבות החלל- מנהרה (מנהרת חלל) שבה הילדים צריכים לעבור, קונוסים שצריך לקלוע (כמו טיל), עלייה בקורה לכיוון החלל , וזריקת אבני חלל לחישוק או קערה.


סיפורים על הנושא:

    • יום שלישי הכתום / יעל נאמן
    • מוזאון החלל / כריס וורמל ורמאן פרינג'ה
    • שאלות ותשובות על החלל
    • החלל החיצון / מרטין רות
    • מסע אל החלל
    • איפה רד? המסע למאדים / תמר לב
    • ספר הירח / אלונה פרנקל
    • עוגות בחלל / פילפ ריב
    • אנחנו נמצאים כאן / אוליבר ג'פרס


שירים על הנושא:

    • חלליות/ברי סחרוף
    • בלדה בין כוכבים/ אדם
    • חללית/ גזוז
    • מוזיקה של מסע בין כוכבים פתיח
    • מוזיקה של מלחמת הכוכבים פתיחה
    • חבר מעולם אחר/ תיקי דיין
    • אגדת השמש והירח/ ריטה ואתניקס

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:
לחצי כאן

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם