מערך בנושא מגדלים ומבנים מיוחדים

כשיש זמן, אני נותנת לילדים לבחור על מה הם רוצים ללמוד. הפעם הם בחרו ללמוד על מגדלים בעולם. אפשר לקשר את הנושא לבניית בית המקדש, או לקחת את נושא הבנייה והארכיטקטורה כנושא שנתי ולהרחיב אותו.

  1. מתחילים מלדבר על בניית בית המקדש. מתי הוא נחרב בפעם האחרונה? על הכותל, שנשאר הקיר האחרון ממנו עד היום.
  2. אחרי הכותל אפשר לדבר על מגדל בבל. איך הוא נבנה? מה קרה בעת הבנייה? מה היה גובהו? איפה נמצאת בבל?
  3. המגדל הבא שמדברים עליו הוא מגדל פיזה באיטליה.לספר מתי התחילה הבנייה, מה היה התכנון המקורי ואיך הוא עומד על העוקם בלי ליפול. כמובן – להראות תמונות של המגדל. אפשר לתת לילדים לנסות לבנות מגדל על העוקם ושיראו שהוא לא מצליח לעמוד בלי ליפול.
  4. אחרי זה מדברים על מגדל אייפל שבפריז. מדברים על הארכיטקטורה שלו, מאיזו שנה הוא נבנה ומה גובהו. אפשר להביא תמונות שלכן ממגדל אייפל (אם יש) או לבקש מהילדים וההורים שהיו שם שיביאו תמונות שלהם עם המגדל.
  5. משם עוברים לדבר על הביג בן שנמצא בלונדון. מתי נבנה? איך נבנה? מה גובהו? האם נהרס מתישהו? מספרים להם שגם בישראל יש לנו מגדל שעון, ביפו. מראים תמונות שלו ומדברים על מגדל השעון ביפו.
  6. אחרי זה מספרים על מגדלי התאומים בניו יורק. גם פה מדברים על גובהם, מי בנה אותם ואיך בנו? מספרים שאנשים עבדו במגדלים האלו. מי שמתאים לה, יכולה לספר גם על האסון שקרה ואיך הוא קרה, בצורה לא מפחידה, ובלי להיכנס לפרטים. אפשר להראות מה יש שם היום במקום המגדלים.
  7. מספרים על שנגחאי טאוור בסין. גם פה – מי בנה? מה גובהו? למה הוא משמש? להראות תמונות.
  8. מגדלי פטרונס במלזיה – מתי נבנו? מי בנה? גובה? להראות תמונות ולהשוות למגדלים האחרים שלמדתם.
  9. בורג’ חליפה בדובאי – זהו הבניין הגבוה ביותר בעולם. תספרו לילדים על גובהו, כמה זמן לקח לבנות אותו, ושהיום ישראלים יכולים כבר לבקר בדובאי וללכת לראות את הבניין.
  10. מגדל שלום בתל אביב- המגדל הראשון שנבנה בישראל. הרבה שנים הוא היה הכי גבוה בארץ. תספרו על מאיר שלום, שהיה יוזם הפרויקט, על גובהו של המגדל ומה היה בו.
  11. מגדלי עזריאלי – תספרו שיש שלושה מגדלים בשלוש צורות (משולש, ריבוע ועיגול). מה גובהם, מי יזם את בנייתם, למה משמשים המגדלים והתצפית שאפשר לעשות משם על תל אביב.
  12. ארמונות וטירות בעולם: תספרו על ארמונות באנגליה, במונקו, בספרד, הולנד, צרפת.
    בידקו מה דומה ומה שונה ביניהם, באיזה מהם גרים עדיין מלכים ומלכות ואיזה מהם משמשים רק לביקור ותיירות.
  13. סגרדה פמיליה בברצלונה – תספרו כמה שנים נבנית הכנסייה, מה מיוחד בה והראו תמונות של שלבי הבנייה.
  14. הבתים והמבנים שעיצב גאודי – מה היה הסגנון שלו ואיך הם נבנו.
  15. תקרת הקפלה הסיסטינית שצייר מיכאלאנג’לו: איך היא צוירה? כמה זמן לקח לצייר אותה ואיך שומרים עליה?
  16. בית האופרה של סידני – מה מיוחד בו? איך נבנה?
  17. בנושא זה אפשר וחשוב לעסוק בדרך הבנייה של מבנים: מה צריך על מנת שמגדל/מבנה יהיה יציב? מאיזה חומרים בונים? איזה אקלים מתאים לכל חומר?
  18. אפשר להראות את הבתים של בני האדם והתפתחותם מאז האדם הקדמון.
  19. מבנים אקולוגיים שבנויים מבוץ וחימר – אפשר להראות תמונות. יש מלא בתים ממש יפים.
  20. ישנם פאזלים תלת מימדיים של המגדלים המפורסמים. אפשר להרכיב עם הילדים לאורך תקופת הלימוד, כל פעם קצת. עשיתי את זה וזה יוצא ממש מקסים.
  21. לילדים צעירים ואפילו תינוקות, אפשר להראות תמונות של המגדלים, לשיר שיר על מגדל ולבנות מגדל מקוביות.
  22. משחק חשבוני בעקבות הנושא – הגננת מפזרת על הרצפה קלפים עם מספרים, כשהמספרים כלפי מטה. כל ילד בתורו מרים קלף, רואה איזה מספר כתוב עליו ומביא מספר קוביות זהה (לדוגמא: על הקלף רשום המספר 4 – הילד מביא 4 קוביות). כך מתחילים לבנות מגדל, כשכל ילד מוסיף בתורו. אפשר להחליט שהמגדל צריך להיות יותר גבוה מהילדים.
  23. משחק אורייני – מדביקים על קוביות או לגו אותיות והילדים צריכים להרכיב את השמות של המבנים. אפשר באופן רנדומאלי, או על ידי זריקת קובייה, לשחק משחק שבו הם מביאים בכל פעם מספר קוביות לפי מה שיצא בקובייה ומרכיבים את שם המגדל.
  24. משחק עם הילדים בעקבות המבנים – אני אומרת שם של מבנה או מראה תמונה והילדים צריכים לעשות את צורת המבנה עם גופם.
  25. בכל אחד מהשלבים אפשר לתת לילדים לבנות מגדלים מחומרים שונים (קוביות, חימר, חול, קלקר, כיסאות, והילדים עצמם שינסו לעשות מגדל מגובהם לבד ובקבוצה). אפשר בכל יום לתת להם לנסות לבנות את המגדל שעליו דיברו.
  26. לסיום הנושא עשיתי חידון להורים – הילדים בנו את המגדלים השונים, צילמתי את מה שהם בנו ושלחתי להורים, שינחשו איזה מגדל זה.

 

יצירות למערך בנושא מגדלים ומבנים מיוחדים:

  • הכנת מבנים או תמונות בעקבות המבנים של גאודי עם אבני פסיפס.
  • ציור על תקרת בית בחצר או בית בובות כמו מיכאלאנג’לו.
  • בניית מגדל מדבק וקוביות או מקלות ארטיק.
  • הכנת מגדל מחימר.
  • הדבקת תמונות של מגדלים שונים.
  • הכנת מגדל קבוצתי מקרטונים.
  • הכנת מגדל מטביעות כפות ידיים בגואש.

 

סיפורים למערך בנושא מגדלים ומבנים מיוחדים:

  • מגדל בבל
  • רותי בונה מגדל/ מנוחה פוקס
  • המגדל של גוסטב/ מאיה גז
  • דירה להשכיר/לאה גולדברג

 

שירים למערך בנושא מגדלים ומבנים מיוחדים:

  • יש לי קוביות קטנות
  • שעון בן חיל
  • מגדל בבל (מתוך סבא טוביה)
  • בואו נבנה מגדל
  • מגדל גבוה/בר הראל

    במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש.
    לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי כאן

 

הנושאים שהילדים בוחרים הם הכי מהנים ללימוד, הילדים סקרנים ונרגשים לקראתם ואפשר להרחיב אותם להמון תחומים: פיזיקה חשבון, מדעים, היסטוריה, אמנות וכו’.

 

הכותבת היא חמוטל לחמן,

מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.

מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילדלהעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.

 

לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך:

https://hamutallachman.co.il/

Leave a Reply

שתפו עם החברים שלכם