מערך בנושא עבודה בקבוצות קטנות – חלק ד’ (משפחה וחורף)

בכל נושא אני אוהבת לשלב גם עבודה במליאה וגם עבודה בקבוצות קטנות. הפעם אני מביאה לכן רעיונות לעבודה בקבוצות קטנות, בנושא: משפחה וחורף.

 

 

  1. מכינים עם הילדים כלים לאיסוף מי גשמים: לוקחים בקבוקים/ צנצנות/ קעריות והילדים מקשטים. מציירים סרגל שימדוד את הגשם, מניחים את הכלים בחצר ולאחר הגשם הילדים מסתכלים ורואים כמה מי גשמים נאספו בכלים שלהם (אפשר במקום שלכל ילד יהיה מד גשם, שלכל קבוצה יהיה מד גשם). אחר כך כל ילד מביא את מד הגשם שלו (או של הקבוצה), שמים אותו תחת מיקרוסקופ ורואים מה יש במי הגשמים. אחר כך מנקים, שמים מי ברז, שוב מסתכלים ובוחנים את ההבדלים.
  2. פעילות עם שלוליות: לוקחים כל פעם קבוצה אחת לשלולית שיש בחצר או ליד הגן. הילדים מתבוננים, רואים את ההשתקפות שלהם ומשחקים משחקי מראה. אחר כך מראים לילדים מה קורה כשזורקים אבן לשלולית ולבסוף הילדים ממלאים כוס במי השלולית, אותם יבחנו אחר כך תחת המיקרוסקופ.
  3. ניסוי מצבי צבירה: לוקחים קובייה של קרח, נותנים לילדים להרגיש ומדברים איתם על איך הקרח מרגיש להם (הוא קר, הוא חלק, הוא קשיח וכו’). משאירים את קוביית הקרח בתוך צלוחית. אחר כך מביאים כוס עם מים ונותנים לילדים להרגיש. מדברים איתם על המים (הם קרים או חמים, האם הם קשים כמו הקרח? או חלקים כמוהו?). את הכוס עם המים מכניסים למקפיא.
    יום למחרת או כמה שעות אחרי (תלוי בסדר יום שלכן ובזמן) מסתכלים מה קרה לקובית הקרח שהשארנו בצלוחית (היא הפכה למים) ומה קרה לכוס המים ששמנו במקפיא (הם הפכו לקרח). דנים עם הילדים – מה קרה בתהליך ולמה המים קפאו והקרח הפשיר. לסיום, לוקחים מים ושמים בקומקום ומראים לילדים מה קורה למים שמרתיחים אותם.
  4. ייבוש פרחים: כל ילד בוחר פרח או צמח שהוא רוצה ומותר לקטוף. הוא מביא אותו לגן, מחפשים ביחד עם הילדים במגדיר פרחים – מה סוג הפרח ומה שמו? ואז מתחילים בתהליך הייבוש (שמים בתוך ספר וממתינים כמה ימים). אחרי שהפרחים התייבשו, הילדים יוצרים איתם בסדנה.
  1. לוקחים את הציור “חורף” של קלוד מונה, מתבוננים בו וחושבים מה הרגיש הצייר כשצייר את הציור. מה התבוננות בציור גורמת לילדים לחוש?
    לוקחים את הציור “חורף לבן” של אדגר דגה, מתבוננים בו ודנים עם הילדים מה הצייר הרגיש כשצייר את הציור, מה הם מרגישים כשהם מתבוננים בציור?
    משווים בין הציורים – מה דומה ומה שונה?
    מבקשים מהילדים לעצום את העיניים ולהגיד באיזה צבעים הם היו מציירים את החורף? ומה היו מציירים בו? אחר כך נותנים לילדים דפים והם מציירים עם הצבעים שהם אמרו.
    (אתן יכולות לבחור גם ציורים אחרים, העיקר שיהיו בהם סממנים של חורף).
  2. למה יש פירות שיש לנו רק בחורף? ופירות שיש רק בקיץ? ולמה יש פירות שיש בכל העונות? דנים עם הילדים בשאלות אלו. במידה ולא הגיעו לזה, אומרים להם את הסיבה ומונים איתם ביחד אילו פירות יש רק בחורף, אילו פירות יש רק בקיץ ואילו פירות יש בכל העונות. אפשר לספר גם שיש פירות שמקפיאים ואז הם נמצאים כל הזמן. שואלים את הילדים אילו פירות הם אוהבים בחורף ואילו פירות הם אוהבים בקיץ?
  3. מאזינים עם הילדים לשיר “חורף” של גידי גוב ומבקשים מהם להגיד אילו בגדים של חורף מוזכרים בשיר, ולמה משמש כל בגד? (אפשר לעשות את זה גם עם שירים אחרים).
  1. יושבים עם הילדים ומתבוננים בתמונות של משפחות שונות (סבא סבתא ונכד, שני אבות עם ילד, שתי אימהות עם 2 ילדים, אמא אבא וילדים, תמונה עם סבא ,סבתא, ילדים, הורים, תמונה של אמא ובת וכו’, אבל לא אומרים להם שאלו משפחות). שואלים אותם: מה דומה ומה שונה בין התמונות? מנסים להביא אותם להבנה שבכל התמונות יש משפחות. אחרי שהגיעו למסקנה זו, שואלים אותם איך נראית המשפחה שלהם. אחרי שתיארו את המשפחה שלהם, דנים מה גורם למשפחה להיות משפחה.
  2. נותנים לילדים ליצור את המשפחה שלהם (בטושים, גירים, הדבקה).
  3. מה המאכל שאני הכי אוהב שההורים שלי מבשלים לי? כל ילד מספר.
    מבקשים מההורים את המתכון ומכינים עם הילדים מתכון אורייני.
    לסיום, אפשר להכין את המאכלים בגן או לבקש מההורים להכין ולהביא אל הגן.
  4. למי אני דומה? מתבוננים בתמונות של ההורים, נותנים לילדים מראה ומבקשים מהם להגיד מה דומה בניהם לבין ההורים שלהם.
  1. מאזינים לשיר “המשפחה שלי” של שלמה ניצן ומבקשים מהילדים לזהות אילו דמויות שקשורות למשפחה יש בשיר.

 

העבודה בקבוצה קטנה מאפשר לתת תשומת לב  ומקום לכל הילדים. לכן אני אוהבת לדון איתם ולשאול שאלות, המאפשרות גם לשקטים ולביישנים להיפתח.

 

הכותבת היא חמוטל לחמן,

מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.

מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילד, להעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.

 

לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך:

https://hamutallachman.co.il/

 

Leave a Reply

שתפו עם החברים שלכם