מערך בנושא פירות הדר

במערך של שנה שעברה נתתי רעיונות כללים ללימוד הנושא, הפעם אני מביאה לכן
רעיונות נוספים לפעילויות שאפשר לעשות בעקבות פרי ההדר.

 

  1. מה זה פרי הדר? מה ההבדל בין פרות הדר לפרות אחרים (קליפות צבעוניות, פלחים,
    בקבוקוני מיץ, מכילים מיץ רב).
  2. אפשר בעקבות פרי ההדר ללמד את הילדים על ויטמינים . למה הם חשובים לנו לגוף? איזה
    ויטמין אנו מקבלים מכל פרי וכל ירק שאנו אוכלים?
  3. פרדסים- איפה בארץ יש לנו פרדסים? איזה מזג אוויר צריכים כדי לגדל עצי פרי הדר? איזה
    סוג אדמה? מתי מקום נקרא פרדס? מתי ואיפה הוקם הפרדס הראשון?
  4. יצוא ויבוא של פרי הדר (ושל דברים נוספים)- לדבר על איזה מדינות חוץ מישראל מגדלות גם
    פרי הדר? לאילו מדינות אנחנו מוכרים פירות הדר? איך מתבצע השילוח מהארץ למדינות
    האלו? איך שומרים על טריות? איזה דברים מדינת ישראל מייבאת מארצות אחרות?
  5. אפשר לעשות עם הילדים מסלול (בכאילו) משתילת העץ, גידולו, קטיפת הפירות, אריזתם,
    מכירתם לחנויות בארץ ויצואם לארצות אחרות.
  6. מי משתייך למשפחת פרי ההדר? למיין פירות שמשתייכים למשפחה וכאלו שלא, אפשר לעשות
    גם מיון עונתי לפי פ ירות חורף ופירות קיץ.
  7. העשרת השפה ולמידת כמויו ת בעקבות פרי הדר- מציאת חרוזים לשמות הפירות, יחיד -רבים
    עם הפירות, גדול מ… קטן מ…
  8. נלמד את ההבדל בין צבע לטעם- נעשה מבחן טעימות, ונבדיל בין הפירות לפי טעם, וכך נלמד
    את המושגים טעם וצבע ונבדיל בניהם.
  9. בעקבות הציור של נחום גוטמן ” פרדסים ביפו”- מתבוננים עם הילדים בציור חושבים למה
    בחר נחום גוטמן לתת לתמונה את השם הזה? אפשר לתת לילדים לצייר בעקבות הציור.
  10. בעקבות ה ציור של ואן גוך “תפוזים ולימונים”- דנים האם זה באמת נראה כמו תפוז ולימון?
    קוראים על היצירה ומספריים מאיפה לקח ואן גוך את ההשראה לציור.
  11. בעקבות הציור של פיקאסו “טבע דומם עם לימונים ותפוזים”- ומשווים בין כל יצירות האומנות.
  12. הכנת שוק של פירות הדר- מזמינים את ההורים/סבים וסבתות למכירת תוצרים שהכנ ו בגן
    מפירות הדר- יש סוכריות תפוזים, ריבה מתפוזים סינים, לימונדה, מיץ תפוזים, מיץ אשכוליות,
    עוגת תפוזים, אשכולית מסוכרת, שרשראות מקליפות פרי הדר. ההורים מסתובבים ויכולים
    לרכוש מהמטעמים.
    אפשרות שנייה- להכין את השוק עם הילדים, לתת להם כסף של משחק והילדים רוכשים
    מהמוצרים שהם הכינו.
    אפשרות שלישית- כל זוג או קבוצה אחראית על להכין משהו לשוק ובמקום כסף הם עושים
    החלפות בין הדברים שהכינו.
    בפעילות זו הילדים לומדים גם להכין את המאכלים, גם מה צריך על מנת להיערך לשוק, גם
    לתמחר, וגם את ערך הכסף.

 

סיפורים בנושא פירות הדר:

• מעשה בחמישה תפוזים
• בפרדס פרץ ויכוח
• פרי הדר נהדר/שרה זילוף
• לפרדס יצאתי ומה מצאתי/ריקי זקן
• תפו ופוזה/ס. יזהר
• משפחת פרי ההדר/נעמי ראובני

 

שירים בנושא פירות הדר:

• שי מן הפרדס/ דתיה בן דור
• משפחת פרי הדר
• התפוז
• בפרדס בחודש שבט
• קילפתי תפוז/ אריק אינשטיין
• פוזי השובב/ אריאלה סביר
• על תפוז וקלמנטינה/ אריאלה סביר
• בפרדס ליד השוקת
• סחיט וסחוט/ חנה סתוי

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש.
לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי כאן

 

פרי הדר הוא נושא שיכול להוביל אותנו להרבה נושאים אחרים
ואפשר לערוך בעקבותיו מחקר.

 

הכותבת היא חמוטל לחמן,

מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.

מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילדלהעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.

 

לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך:

https://hamutallachman.co.il/

Leave a Reply

שתפו עם החברים שלכם