הספר “זה לא ארגז” מזמן לילדים הרבה דמיון ומקום להבנה של מה שהם רואים ושל המשחקים שלהם –דבר שמזמן המון פעילויות.
- מתחילים מלספר את הסיפור על מנת שהילדים יכירו אותו ויפנימו את המסר.
- אחרי כמה פעמים שמספרים את הסיפור – מספרים אותו שוב, אבל הפעם עם דמויות.
- בקבוצה קטנה יושבים ומנהלים דיון וכל ילד אומר מה זה ארגז בעיניו, למה הוא היה הופך אותו.
- אחרי שכל ילד אמר למה הוא היה רוצה להפוך את הארגז, כל ילד מקבל ארגז משלו. לילדים גדולים נותנים לקשט וליצור בעצמם את הארגז שהם חלמו עליו ולהפוך אותו למה שהם רצו. לילדים קטנים יותר נותנים את הארגז לקחת הביתה וליצור בעזרת ההורים את ה”זה לא ארגז” של הילד.
- אחרי שכל הילדים הכינו את הארגז שלהם עושים תערוכה של כל הארגזים. בהתחלה כל ילד מציג את הארגז שלו ואומר למה הוא הפך אותו. אחרי זה מסדרים הכל בפינה בגן, מדפיסים שלטים עם מה שאמרו הילדים על הארגז ומזמינים את ההורים לתערוכה.
- בפעילות הבאה מתמקדים בדברים שהארגז הפך להיות בספר, ומנצלים את הספר על מנת לחקור על דברים שונים (על כל אלמנט חוקרים יומיים-שלושה). מתחילים לפי הסדר:
בהתחלה חוקרים על מכונית: ממה עשויה מכונית? מתי הומצאה המכונית הראשונה?
האלמנט הבא הוא הר: נותנים לילדים לחקור על הרים בישראל. אפשר גם שהגננת פשוט תלמד את הילדים על הרים בישראל.
אחר כך חוקרים על רובוטים כמה ימים, ואז על שריפות או כבאיות, חללית וכך הלאה על כל האלמנטים.
מנסים לתת לילדים לחקור בעצמם בעזרת סרטונים, תמונות ועובדות שהגננת מקריאה.
בהתאם לגיל הילדים, אפשר לתת לכל קבוצת ילדים לחקור אלמנט אחר בסיפור ואז ללמד את כל הגן על מה שחקרו. - מכינים מארגז קופסת מישוש. מכניסים לתוכה את כל החפצים מהספר (מכונית, רובוט, בית, חללית, וכו’) והילדים צריכים למשש ולנחש מה זה. זה מתאים במיוחד לילדים קטנים, אבל גם ילדים יותר גדולים יכולים ליהנות מזה.
- משחק הפנטומימה: בוחרים ילד אחד, נותנים לו אלמנט מהספר שהוא צריך להציג ושאר הילדים צריכים לנחש איזה אלמנט זה.
- משחק הניחושים: שמים לאחד הילדים כתר עם אחד האלמנטים מהספר. הוא צריך לשאול את שאר הילדים שאלות של כן ולנחש מה יש לו על הכתר.
בעיניי חשוב לעבוד על ספר מעבר להקראה שלו.
בעיקר ספר כמו זה, שעוזר לפיתוח הדמיון.
הכותבת היא חמוטל לחמן,
מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.
מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילד, להעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.
לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך: