העבודה בקבוצות קטנות מאפשרת לילדים להכיר טוב יותר, לביישנים להיפתח וגם לגננות להכיר טוב יותר.
- יושבים בקבוצה של 6-7 ילדים. כל ילד מביא תמונות של המשפחה (הורים , אחים, חיות מחמד) וכל אחד בתורו מציג את המשפחה שלו.
עם צעירים אפשר רק להראות להם את התמונה ושהגננת תציין את שם ההורים. - לוקחים משחק לוטו (אפשר לקחת או מה שקיים בגן או להכין מראש לוטו עם פינות הגן), יושבים בקבוצה ומשחקים. גם במשחק רגיל ויומיומי אפשר לגלות על הילדים דברים ולעודד אותם לדבר ולשתף.
- מוצאים תמונות שמתארות כל מיני סיטואציות בגן (ריבים, משחק בפינות משחק, אוכל, מפגש וכו’). יושבים בקבוצה ומבקשים מהילדים לעשות מדרש תמונה (לתאר מה הם רואים בתמונה). הצעירים יענו במילה, הגדולים יתארו ממש מה הם רואים. את הבוגרים אפשר ממש לשאול מה הם היו עושים במקום הילד בתמונה, או במה הם אוהבים לשחק בגן (או בפינה מסוימת).
- יושבים עם הילדים במעגל, כל ילד מקבל כדור קטן או מכונית וכל ילד מגלגל את הכדור או המכונית על הגב של החבר שיושב לפניו.
- משחק זיהוי – עוצמים לאחד הילדים את העיניים והוא צריך לזהות חבר בעזרת מישושים. ככה משחקים עם כל הילדים.
- ילדים בגן חובה – אפשר לתת להם למצוא מילים שמתחילות באות של השם שלהם.
- יושבים עם הילדים ומוצאים חרוזים לשמות של כל הילדים בגן. בדרך הזאת קל יותר לילדים לזכור את השמות (דנה בננה, נוף מנוף, עילי בנאי, מאיה פאפיה וכו’).
- יושבים עם הילדים ומדברים על שירים שהם אוהבים. משמיעים את השירים וכל קבוצה בוחרת את השיר שהיא אוהבת במיוחד. את השירים שנבחרו משמיעים במפגש.
- כל ילד מקבל צבע של פלסטלינה שהוא אוהב. הקטנים יכולים לנסות לעשות איתה צורה או כדורים. היותר גדולים יכולים לעשות מעיכת פלסטלינה ובגן חובה וטרום חובה – יכולים לפסל אותיות ומספרים.
- בוחרים סיפור, מספרים אותו בקבוצה הקטנה ונעצרים מדי פעם לשאול שאלות ולדון בסיפור.
כל פעילות שעושים במליאה אפשר לעשות גם בקבוצה הקטנה וככה להשיג מטרות שונות.
הכותבת היא חמוטל לחמן,
מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.
מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילד, להעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.
לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך: