פעילויות לגילאים שונים ובתחומים מגוונים לקראת ל”ג בעומר (אבל לא רק).
- ל”ג בעומר הוא הזדמנות לדבר ולחקור עם הילדים על האש, להתחיל מלחקור מהי אש? איזה תהליך כימי קורה? אפשר להראות סרטון של מדורה ואש ושהילדים יתבוננו בלהבות (בגלל שאסור להדליק אש בגן). משם לעבור לחומרים דליקים ולא דליקים, לספר איך בעבר הדליקו אש. מדברים על הדברים הטובים שהאש עושה ומה הן הסכנות שהאש מביאה איתה.
- לומדים על השפעות האש על כדור הארץ ואיך אנחנו כבני אדם יכולים לשמור על כדור הארץ.
- עם ילדים יותר גדולים, אפשר לחשוב איזה מעשים רעים שאני עושה אני יכול לשרוף באש ואז לא לעשות אותו יותר.
- מלמדים פתגמים שהמילה אש מופיעה בהם והילדים לומדים גם מה משמעות הפתגם וגם יכולים לצייר אותו אן להציג אותו: “אין עשן בלי אש”, “טבילת אש”, “שומר/ת אותו/ה על אש קטנה”, “באפס עצים תכבה האש”, “עורב שהביא אש לקנו”, “בקצב האש”, “דם, אש ותימרות עשן”. אחרי שהילדים לומדים את משמעות הביטוי אפשר לשחק משחק- מחלקים את הילדים לקבוצות כל קבוצה צריכה להציג ביטוי על אש ושאר הילדים צריכים לנחש איזה ביטוי הם מציגים.
- “ואהבת לרעך כמוך”- משפטו המפורסם של רבי עקיבא. מדברים עם הילדים על המשפט מה הכוונה בו, והילדים צריכים לעשות מעשים עבור חבריהם שמבטאים את המשפט, לחלוק אוכל, לוותר על כיסא, לשתף במשחק או כל דבר אחר.
- עם ילדים בגן טרום חובה וחובה אפשר ללהגיד להם לחלק את המילה מדורה להברות. כמה הברות יש בה? מילים המתחילות באות ל’ ומילים המסתיימות באות ר’.
- שאלות חשבוניות עם אלמנטים הקשורים לחג (במדורה היו 4 תפוחי אדמה דני אכל אחד כמה תפוחי אדמה נשארו במדורה?)
- משחק קבוצתי – מחלקים את הילדים לשתי קבוצות. מכינים איתם מעיתונים וניירות כסף תפוחי אדמה בכאילו וקושרים חוט בין עץ לעץ. כל קבוצה עומדת בשטח שלה מחלקים את התפוחי האדמה בין שתי הקבוצות, הילדים מתחילים לזרוק את התפוחי אדמה לצד השני המטרה: להיפטר מתפוחי האדמה.
- כיף ללכת בל”ג בעומר עם הילדים לחורשה ליד הגן לבנות שם אוהל ולעשות יום אינדיאנים- להכין עם הילדים כתר של נוצות, לצבוע להם את הפנים, לספר סיפור מסביב למדורה וירטואלית. יש סיפור אינדיאני על איך הגיעה האש לעולם, אבל זה יכול להיות גם כל סיפור עם. לשחק משחקים של קליעה למטרה, מרוץ שליחים, קפיצת מקלות שכל פעם מרחיקים את המקל.
- משחקים עם הסיפרה 33 ועם ספירת העומר- אפשר לספור ביחד עם הילדים את הימים ולראות שביום ה33 חוגגים את ל”ג בעומר, אפשר לבקש מהילדים לאסוף 33 חפצים אם יש בגן 33 ילדים, אם יש פחות לשאול כמה חפצים כל אחד יצטרך להביא כדי שיהיו 33 חפצים בגן. אפשר להכין משחק מסלול עם 33 משבצות כשבכל משבצת שמופיעה בה הספרה 3 יש משימה (3, 13, 23, 33).
- אפשר לנצל את החג על מנת ללמד את הילדים גימטרייה- לכל אות יש מספר ו33 יוצא ל”ג. אפשר לעשות כתבי חידה בגימטרייה שהילדים צריכים לפתור, אפשר שבכתב החידה יהיו שמות של גיבורי החג: בר כוכבא, רבי שמעון בר יוחאי, רבי עקיבא וכו’. או כתב חידה בגימטרייה שיוביל את הילדים למחבוא בו ימצאו אוצר (תפוחי אדמה, מרשמלו, משחק וכו’).
סיפורים בנושא ל”ג בעומר:
- בן כוכב/מירי צללזון
- איך הגיעה האש לעולם/עממי
- נר השמן של אורי ואוריה/ יונה טפר
- המדורה/ שרה זלוף
- חץ וקשת/ אופק אוריאל
שירים בנושא ל”ג בעומר:
- איש היה בישראל
- שיר וזמר יש/ אריאלה סביר
- פינג’אן
- שושנה שושנה
- מה עושה החלוץ
- קשתינו על שכמינו/ לוין קפניס
- אספנו עצים
- אש אש מדורה/מירב האוסמן
- מחול האש של מנואל דה פאיה
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש.
לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי כאן
ל”ג בעומר הוא חג שמזמן לנו גם הרבה פעילויות בחוץ וגם פעילויות להעשרת השפה.
הכותבת היא חמוטל לחמן,
מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.
מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילד, להעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.
לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך: