מערכים לתחילת שנה

  1. יושבים עם הילדים בקבוצה קטנה, כאשר לכל ילד יש חוט וקערה עם חרוזים לידו.
    הגננת אומרת משפטים של דברים שונים שהילדים אוהבים בגן (לדוגמא: אני אוהב
    לשחק במכוניות, אני אוהבת לאכול כריך עם גבינה, אני אוהב את הצבע הוורוד, אני
    אוהבת את פינת הספרייה וכו’). כל ילד משחיל חרוז במשפטים שמתאימים לו (אם
    הוא אוהב כריך עם גבינה, אם היא אוהבת לשחק במכוניות) ולא משחיל חרוז
    כשהמשפט לא מתאים לו. ככה הילדים רואים מה משותף להם, ואילו דברים הם וגם
    האחרים אוהבים.
  2. בגן חובה – יושבים בקבוצה קטנה (אפשר גם במליאה). מחלקים לכל ילד חרוזים עם
    אותיות עליהם וחוט. הגננת אומרת אותיות, כל ילד משחיל רק את החרוזים עם
    האותיות שמופיעות בשם שלו ואז בדיון משווים למי מהחברים יש את אותן אותיות
    בשם. אחר כך על הילדים לסדר את החרוזים עם האותיות לפי הסדר כך שייכתב
    השם שלהם וסוגרים את זה לשרשרת.
  3. כדור ושער – כל ילד ניגש, בועט בכדור ואומר דבר אחד שהוא אוהב (זה יכול להיות
    צבע, מאכל, משחק, חבר).
  4. לילדים שרק עלו לגן עירייה – לוקחים בובה, מראים איך היא יושבת על הסיר, צובעים
    בגו אש חום את הטוסיק שלה ומלמדים את הילדים לנגב את הטוסיק.
  5. הכרת פינות הגן – מביאים בובה שהיא כאילו ילדה חדשה שלא מכירה את הגן. היא
    שואלת את הילדים איפה השירותים? איפה מרכז הבית? איפה מציירים?
    וכל פעם שני ילדים הולכים עם הבובה להראות לה איפה זה נמצא בגן.
  6. מקריאים את הסיפור “תגידי לי איך קוראים לך?” לוקחים בובה שמייצגת את תמי
    (הילדה בסיפור) והגננת מייצגת את הגננת. מספרים את הסיפור. הבובה אומרת את
    השמות והכינויים של תמי ואחר כך הגננת מספרת אילו שמות קוראים לה הילדים
    שלה, ההורים שלה, החברים שלה, עם ילדים גדולים אפשר לשאול את הילדים אילו
    כינויים יש להם.
  7. חוקי הגן – מחלקים לילדים שלטים של מותר ואסור (מותר בירוק אסור באדום).
    הגננת מקריאה מצבים שונים שקורים בגן וכל ילד צריך להרים את השלט שבעיניו
    מתאים לסיטואציה – אם זה מותר או אסור (לדוגמא: בגן שלנו מרביצים- הילדים
    צריכים להרים את השלט של אסור, בגן שלנו מסדרים את המשחקים- הילדים
    מרימים את השלט של מותר). אפשר במקום מותר ואסור – שלטים של כן ולא.
  8. חוקי הגן -2 מפזרים על הרצפה פונפונים באדום וירוק, מחלקים לילדים מקלות של
    אוכל סיני או שיפודים (אבל בלי החלק השפיצי), הגננת מתארת כל מיני מצבים
    שקורים בגן והילדים צריכים להרים את הפונפון שמתאים לסיטואציה (אם זה משהו
    שאסור – פונפון אדום וא ם מותר – פונפון ירוק) וממיינים בקערות של אדום וירוק.
  9. שרים את השיר “הדברים שעלי אהובים” מתוך צלילי המוזיקה – פעם אחת שומעים
    את השיר, בפעם השנייה כל ילד אומר דבר שמשמח אותו ומחברים שיר עם כל
    הדברים שהילדים אמרו לצלילי המנגינה מצלילי המוזיקה.

 

שירים לתחילת שנה:

• בא הבוקר/ מאיה בר שלום
• ש שלום/ מאיה בר שלום
• שיר הציחצוחים/ מאיה בר שלום
• נשימת בוקר/ מאיה בר שלום
• בוקר טוב/ אריאלה סביר
• מי שלא מביט מפסיד/ דתיה בן דור
• יום חדש מתחיל/ מירב האוסמן
• שלום לכם/ מתוך פרפר נחמד
• בואו אל הגן/ חנה סתווי
• כיף לי בגן שלי/ אתי גרנות וייזר
• בוקר טוב ידיים
• איזה בוקר נהדר/ אתי גרנות וייזר
• שמש צהובה/ מירב האוסמן
• יושבים כולנו יחד היום/ אריאלה סביר
• שיר הפתיחה של פינוקיו

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש.
לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי כאן

 

בתחילת השנה חשוב לשלב הרבה פעילויות של היכרות עם דברים
שהילדים אוהבים ועם חוקי הגן ולהרבות בשירים ובסיפורים.

 

הכותבת היא חמוטל לחמן,

מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.

מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילדלהעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.

 

לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך:

https://hamutallachman.co.il/

 

Leave a Reply

שתפו עם החברים שלכם