מערכים על ספרים

המלצות על ספרים

  1. כל ילד בוחר ספר אהוב ואנו מכינים ביחד ספר עם המלצות הספרים של הילדים.

גיל

4-12 שנים, כמובן שמעלים את רמת הקושי בהתאם לגיל וליכולת, ילדים שיודעים לכתוב כותבים בעצמם את המלצה, תקציר של העלילה, ילדים שלא כותבים אז הגננת או ההורים כותבים המלצה, אפשר גם צילום של הילד עם הספר, או ציור שהילד צייר בעקבות הספר.

ספרים במטבח

  1. בישול או אפייה בעקבות ספר- בוחרים ספר שיש בו אוכל או מדבר על אוכל ומכינים בעקבותיו מאכל מתאים. אלעזר והגזר- אפשר להכין עוגת גזר או סלט גזר, סלט ירקות- להכין עם הילדים סלט, מרק דלעת, אתי ספגטי, תירס חם, לעולם לא אוכל עגבנייה- אפשר להכין מאכל עם עגבניות, האריה שאהב תות, משפחה מיוחדת במינה.

עם הגדולים אפשר שכל ילד יביא מאכל שאהוב אצלו בבית ולהכין ביחד ספר מתכונים, או גם לקחת ספר של ילדים גדולים יותר שמוזכרים בו מאכלים.

גיל

2-12 שנים.

כל ספר הוא מטמון

  1. חפש את המטמון בעקבות ספרים- מחביאים ספרים בגן ובחצר, הילדים מקבלים פתקים ובהם רמזים על איזה ספר הם מחפשים ואיפה הוא נמצא, ומתחילים לחפש. אפשר במקום פתקים חפצים שמוזכרים בספר.

גיל

3-6 שנים.

סופרים ותפקידם

  1. לומדים על תפקידו של הסופר ועל סופרים שונים, במידה ואתן מכירות סופר מסוים ויש אפשרות להזמין אותו לגן שהילדים ישאלו שאלות והוא יספר על עבודתו או יספר סיפור שכתב לילדים, אפשר לעשות בסיום הנושא.

גיל

מתאים לבני 3-10 שנים.

שם הספר

  1. מה מצויר על הכריכה של הספר ומה שם הספר ועל מה זה מרמז לנו שיהיה בסיפור, לבחור כריכות שונות של ספרים שהילדים לא מכירים ולתת להם לנחש לפי הציור ושם הספר מה  יסופר בו, בגילאי 5-6 אפשר לתת להם אחרי שמספרים את הסיפור להמציא שם אחר לספר ומי שיודע לכתוב שיכתוב את השם.

גיל

מתאים לבני 2-6 שנים- בגיל שנתיים הם יאמרו מילה אחת או שתים על הכריכה מצויר דובון, הסיפור יהיה על דובי, בגיל 3 הם יגידו כבר משפט אולי אפילו יותר, בגלאים המבוגרים יותר הם ממש יגידו על מה הם חושבים שיהיה מסופר.

הדמויות

  1. מי הן הדמויות בסיפור? איזו דמות הכי אהבתם? ולמה? אפיון דמות בסיפור מה היא לובשת? איך היא מתנהגת מה היא מרגישה? איך אחרים מתייחסים אליה?

גיל

3-12 שנים.

המסר של הסיפור

  1. מה הכי אהבתם בסיפור? מה למדתם מהסיפור.

גיל

2.5-6 שנים.

סוף הסיפור

  1. להמציא סוף אחר לסיפור, הילדים הקטנים יגידו בעל פה בכמה מילים, היותר גדולים יגידו בעל פה עם הרבה יותר מלל, ואלו שיודעים לכתוב יכתבו ממש סוף שונה לסיפור.

גיל

3.5-12 שנים.

משחק של שיתוף פעולה

  1. כל ילד אומר מילה או משפט, מחברים את המשפטים או המילים של כל הילדים ויוצא סיפור מצחיק ולא תמיד הגיוני (הילדים מתים על זה).

גיל

3.5-12 שנים.

ספרים ומישושים

  1. פעילות ראשונה: ספר גדול עם חור באמצע מכניסים לתוכו חפצים הקשורים לסיפור מסוים הילדים ממששים בלי לראות מנחשים איזה חפצים יש בסוף מוצאים ומנחשים לאיזה סיפור זה שייך.
    פעילות שנייה: ספר גדול עם חור באמצע הילדים ממששים מדמיינים מה זה וממציאים לפי זה סיפור.
    פעילות שלשית: כל ילד מוציא חפץ רואה מה זה ואומר משפט עליו עד שיוצא סיפור.

גיל

פעילות ראשונה: מתאימה לבני 1-4 שנים
פעילות שניה מתאימה לבני 3-5 שנים.
פעילות שלישית: מתאימה לבני 3-8 שנים.

נושא מקשר

  1. בוחרים נושא ומחפשים אותו בספר. (זה יכול להיות אוכל, כלי נגינה, ציפורים, עצים, חיות וכו'). עם הגדולים נותנים להם לחפש , עם הצעירים אפשר להקריא כמה פעמים להדגיש את הנושא שבחרת נגיד צבעים או מאכלים ואז אחרי כמה פעמים הגננת עוצרת ונותנת לילדים להגיד את המילים של הנושא (לדוגמא לרותי בלון והילדים עונים כחול)

גיל

1.5-12 שנים

משחק לשולחן בעקבות ספר

  1. משחק של התאמת מאכלים בעקבות הזחל הרעב או משחק התאמת כמות למספר בעקבות הזחל הרעב, לעשות רצף של כל המאכלים שהזחל אכל לפי הימים) משחקי צבעים בעקבות חמישה בלונים, משחק זיכרון על פי ספר וכו'

גיל

מתאים לבני 2.5-6 שנים.

משחק תחרותי עם ספר

  1. תחרות ללכת עם ספר על הראש מי מגיע ראשון לקצה השני של החדר (המשחק האהוב עלי בתור ילדה)

גיל

4-9 שנים

משחק קובייה

  1. לוקחים קובייה ושמים על כל פאה תמונה של חפץ או דמות והילדים צריכים להביא הכי מהר ספר שיש בו את הדמות או החפץ.

גיל

3-6 שנים.

משחקי רצף

  1. סידור תמונות לפי סדר הגיוני כך שייווצר סיפור.

גיל

3-6 שנים.

מדרש תמונה

  1. לקחת תמונה מספר לא מוכר ושהילדים יספרו מה הם רואים ומה קורה בסיפור, ככל שהילדים גדולים יותר כך נצפה מהם לספר סיפור סביב התמונה כולל רגשות מה קרה לפני מה קרה אחרי, בגיל צעיר שיתארו לנו מה הם רואים בתמונה, פעילות שאפשר לעשות גם במליאה וגם בקבוצות הקטנות.

גיל

2.5-6 שנים

עבודה על ספר

  1. בוחרים ספר ועובדים עליו לאורך תקופה (זה יכול להיות שבוע או יותר),

אני מביאה פה שתי דוגמאות לילדי גן, אבל גם בבית ספר אפשר לבחור סיפור לבקש מכל הילדים לקרוא אותן ובעקבותיו לעשות פעילויות ודיונים.

זה לא ארגז- אפשר לדבר על דמיון, אפשר לדבר על מחזור, לקחת ארגזים ושהילדים יכינו מזה את הלא ארגז שלהם, אפשר לדבר על זה שלא תמיד מבינים את הדמיון שלנו, לשחק משחק – ילד מחליט שארגז זה משהו והילדים האחרים צריכים לנחש מה, מי מסתתר מאחורי הארגז מחביאים את אחד הילדים הוא משמיע קול והילדים צריכים לנחש מיהו, נחש מה החפץ בארגז ועוד.

לצעירים אפשר לקחת את הסיפור מעשה בחמישה בלונים ודרכו לעבוד על חברות, על צבעים- לרותי בלון כחול הילדים יחפשו עוד דברים שהם בצבע כחול, יצבעו בצבע כחול וככה עם כל הבלונים, אסור להכניס בלונים לגן אבל אפשר במקום בלונים לשחק עם כדורים צבעוניים, אם אתן לא מפחדות אפשר לשחק עם בלונים, אפשר בעקבות זה לעשות לוטו צבעים.

גיל

1-10 שנים, פשוט צריך להתאים את הספר לגיל הילד.

יצירות

לצייר ציורים אחרים לסיפור,

לצבוע דמויות בסיפור ולהכין ערכת תאטרון,

לצייר כריכה לסיפור,

לכתוב מילים מהסיפור שאנחנו מכירים,

להדביק תמונות של ספרים שונים.

שירים

אבא סיפור,

קריאת כיוון,

מי  יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג'מה,

שיר סיפור המפוזר מכפר אז"ר,

מדף הספרים הביתי שלי.

כל הדיסק הסיפור המוזיקלי שלי של ליאורה שלזינגר.

רעיונות ללוח נושא

ציור של ילדים קוראים וכותרת ספרים הם חברים,

כותרת ספר זה כל הסיפור והרבה תמונות של כריכות של ספרים,

ספר גדול על הלוח ובו כתוב אימרות שנונות של הילדים מהגן.

לוח הנושא בגן שלי

אני מאוד אוהבת ספרים ולכן אוהבת לעבוד עם ספרים עם הילדים, אני עובדת בעקבות ספר כמעט בכל נושא, לאחרונה שמתי דגש בבחירת ספרים שמדברים על שוויון, מגדר, וקבלת האחר. ספרים אהובים עלי במיוחד: הנסיכה הכי גרועה, לציונה יש כנף אחת, כל אחד והמשפחה שלו, אבא ואבא, אמא בטן ואמא לב, אוצר קטן שלי ויש עוד רבים.

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם