פעילויות ליום השואה

פעילויות המתאימות לתיווך יום השואה לילדים בגילאים שונים

  1. תומי- יש אלבום של ציורים שצייר אבא לבן שלו תומי בגטו, כולל יום הולדת בגטו. מסתכלים עם הילדים בציורים, מספרים את הסיפור ושואלים אותם מה הם רואים בציור? מה הם מרגישים כשהם מתבוננים בציור? מה הם חושבים שהילד הרגיש ביום הולדת?
  2. פעילות בעקבות הדקלום "נרות שמחים נרות עצובים" של בת שבע דגן. מקריאים את השיר אפשר להביא לגן את סוגי הנרות לראות מה שונה ומה דומה ולמה משמש כל אחד. בסוף להסביר על נר הזיכרון ועל תפקידו.
  3. מתבוננים עם הילדים תמונות של חפצים שאנשים השאירו בגטו, שואלים מה הם רואים בתמונות? האם הם חושבים שהחפץ שייך לילד או לאיש מבוגר? למה הם הביאו דווקא את החפץ הזה לגטו? מה הייתה החשיבות שלו בעיניהם?
  4. מספרים לילדים את האגדה על "הגולם מפראג", אפשר להראות להם תמונה של בית הכנסת בפראג, שואלים את הילדים איך הם מתארים את הגולם? אחר כך אפשר להראות להם תמונה של הגולם.
  5. מאזינים לנעימה מתוך רשימת שינדלר. שואלים את הילדים מה הם מרגישים שהם שומעים את המנגינה? לילדים יותר גדולים אפשר לתת להמציא סיפור בעקבות המנגינה, או לתת להם לרקוד לצלילי המנגינה.
  6. השיר שווים של רן דנקר ועילי בוטנר מלמדים שכולנו שונים אבל שווים ושצריך לכבד כל אדם ולתת מקום לכל שוני, אפשר ללמד את הילדים את השיר בשפת הסימנים.
  7. פעילות מוטורית- קפיצות מעל קוביות, ריצה וזחילה מתחת למשהו.
  8. בסדנה הילדים מציירים בעקבות מה שלמדו במפגש, אפשר גם לתת להם לצייר בזמן שהם שומעים את הנעימה מרשימת שינדלר.
  9. לילדים בגן חובה אפשר להקרין אנימציות שעשו על השואה או לחלק אותם לקבוצות ולתת לכל קבוצה מקבלת ללמוד ולחקור על משהו שקשור בשואה- על הטלאי הצהוב, הפרטיזנים, על יאנוש קורצאק וכו', אחרי שלמדו וחקרו הם מספרים את זה לכל הגן.

שירים על הנושא:

    • אלי אלי/ חנה סנש
    • נעימה מרשימת שינדלר
    • שיר הפרטיזנים
    • נעימה מתוך עמוד האש
    • שווים/ רן דנקר ועילי בוטנר
    • לכל איש יש שם

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:

לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי כאן

בעיני חשוב לתווך לילדים את יום השואה, בישראל זהו יום מיוחד ויש בו אווירה שהילדים מרגישים. לכן עדיף שנתווך להם ונסביר להם בצורה שהם יכולים להבין ולא תבהיל אותם.

 

לקריאת מערכים נוספים של גישת האמת בחינוך מאת חמוטל לחמן

http://hamutallachman.co.il/:

 

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם