אוסף מערכים לחג החנוכה

רעיונות ופעילויות שונות לקראת חג החנוכה בגן.

  1. סיפור החג- את סיפור החג אני מספרת ב2-3 חלקים לפי סבלנותם של הילדים וחוזרת עליו מספר
    פעמים לאורך התקופה שלפי החג. הקראה בפעם הראשונה נעשית עם אביזרים- תמונות של בית
    המקדש, מנורה חיילים מפלסטיק בתוך היוונים, דמויות אחריות בתור המכבים.
    בפעמים הבאות שאני חוזרת על הסיפור אני כבר מספרת בלי אביזרים.
  2. הנרות: מפגש ראשון – הכרת סוגי הנרות, מה השימושים השונים שלהם ומה מאפיין כל נר.
    מפגש שני- איך מרגיש הנר וממה הוא עשוי? נותנים לילדים להרגיש את הנר להריח לגעת בו ואז
    מספרים להם ממה הוא עשוי. אחר כך הגננת מדליקה נר והילדים מתבוננים בתנועת השלהבת
    ומדמים אותה עם היד וגם אומרים איזה צבעים יש לה.
    בקבוצה הקטנה אני שמה את הנר במים רותחים ואז הילדים רואים איך הוא נמס ונשאר רק הפתיל.
    מפגש שלישי- מדברים על כך שהנר זקוק לחמצן כדי לדלוק ועושים ניסוי עם כוס: מדליקים נר,
    שמים עליו כוס ואז הוא נכבה. בניסוי שני שמים נר על צלחת עם מים, מדליקים אותו ושמים מעליו
    כוס כאשר הנר יכבה המים יעלו, כדאי לשמים מים עם צבע מאכל ככה רואים יותר טוב את העלייה
    של המים.
  3. פעילות בעקבות הנרות: נותנים לילדים נייר או בריסטול שחור ונרות והילדים מצירים על בריסטול.
  4. לילדים בוגרים אפשר לעשות תרגילי חשבון עם נרות- לחלק לילדים נרות ולשאול אותם כמה נרות
    הם צריכים להוסיף או להוריד על מנת שיהיו להם 9 נרות כמו בחנוכייה.
    ליותר צעירים אפשר לשחק משחק עם קוביה- הילדים זורקים קוביה סופרים את הנקודות ולוקחים
    נירות באותה כמות שיצאה בקובייה (לדוגמא: בקוביה יצא 3 נקודות או הספרה 3 הילד לוקח 3
    נרות).
  5. חקר סביבונים- בודקים וחוקרים על איזה משטח הסביבונים מסתובבים הכי טוב, ממה עשויים
    הסביבונים? איזה צורות יש לסביבונים?
  6. מרוץ סביבונים- מסתובבים מהר מהר ואז צריכים ללכת על קו ישר, הילד שמצליח ללכת בקו ישר
    מנצח.
  7. חנוכייה- אני מביאה לגן מספר רב של חנוכיות אני והילדים מתבוננים בהם ומשווים מה שונה ומה
    דומה. המטרה בסוף המפגש שידעו שבחנוכיה יש 9 קנים 8 שצריכים להיות באותו גובה ובאותה
    שורה ואחד שצריך להיות בולט יותר שהוא השמש וכן שידעו למה אנו מדליקים חנוכיות בחנוכה.
  8. פעילות בעקבות החנוכיה – מפזרים חנוכיות בחדר והילדים צריכים לעבור ביניהן בדרכים שונות
    (בסללום, על קצות האצבעות, בקפיצה וכו').
  9. הילדים צריכים להעביר שמן בכוס מאחד לשני ולמלא את הכד, אם רוצים להקשות אז להעביר
    בכף שמן מילד לילד ולמלא את הכד.
  10. פעילות בעקבות הסיפור הסופגנייה שלא אהבה ריבה מאת לאה נאור:
    ● בפעם הראשונה מקריאים את הסיפור ומראים תמונות, פעם שנייה מספרים את הסיפור ביחד
    עם דמויות.
    ● פעילות יצירה- הכנת סופגניות מחומרים שונים (גרביונים, ניירות וכו') .
    ● שיחה עם הילדים האם הם אוהבים סופגנייה עם ריבה או בלי ואיזה טעם הם אוהבים
    בסופגנייה.
    ● מבחן טעימות- מביאים סופגניות עם כל מיני סוגי ריבות או עם מילויים שונים, עוצמים לילדים
    את העיניים והם צריכים להגיד איזו סופגנייה זו.
    ● קליעת כדורי סופגניות (שעשויות מגרביונים, או שאפשר לקנות מפלסטיק)- הילדים צריכים
    לקלוע את הסופגניות לסל.
    ● הכנת סופגניות עם הילדים, אפשר גם להכין מראש סופגניות והילדים רק ימלאו במילוי שהם
    אוהבים.

 

שירים בנושא חנוכה:

● סביבון סוב סוב סוב
● הסביבון שלי /מתי כספי
● סביבון שובבון/ עליזה ראם פישמון
● הסביבון שלי/ מירב האוסמן
● נרותי הזעירים
● הנעימה של נרותיי הזעירים בביצוע רוי זוארץ
● נר ראשון של חנוכה/נעמי שמר
● נר לי
● כד קטן
● טנגו חנוכיה/אריאלה סביר
● חנוכיה לי יש
● עושה אני חנוכיה/ לוין קפניס
● הבה נרימה

 

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש.
לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי כאן

 

חג חנוכה הוא הזדמנות לערוך המון פעילויות בכל תחומי ההתפתחות – מוטוריקה עדינה, מוטוריקה גסה, שפה, חברות, חושים. כדאי לנסות בתקופה שאנו עובדות עם הילדים, לתת להם פעילויות בכל המיומנויות.

 

הכותבת היא חמוטל לחמן,

מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.

מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילדלהעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.

 

לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך:

https://hamutallachman.co.il/

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם