המדריך המלא לבקיעת השיניים של התינוק

השיניים של התינוק

תקופת בקיעת השיניים של התינוק אינה פשוטה עבורו ועבורכם – ההורים.

נלמד אילו תהליכים פיזיולוגים התינוק עובר בתקופה הזו, איך לזהות את הסימנים הייחודיים לכאבי שיניים, ואיך זה עשוי לעזור לכם להקל על התינוק באופן משמעותי.

בשעה טובה התינוק שלכם הגיע לגיל 4 חודשים המיוחל, הגזים מאחוריכם והחיים נראים יפים שוב. פתאום הוא מתחיל ללעוס את הידיים, את הצעצועים ובעצם את כל הבא ליד. בנוסף, הוא מתחיל לרייר ללא הפסקה, ומבלי ששמתם לב – גם הצרחות חזרו. מזל טוב! השיניים של התינוק שלכם החלו לבקוע.

לא סתם אומרים באנגלית "Growing Pains", לגדול זה כואב! וכאשר בוקעות השיניים זה כואב במיוחד. החדשות הרעות: בניגוד לגזים לא מדובר בתקופה קצרה עם תאריך סיום ידוע מראש. החדשות הטובות: יש שפת גוף שמאפיינת בקיעת שיניים, כך שאתם יכולים לזהות את הסימנים המקדימים ולתת להם מענה מיידי.

שיניים עשויות להתחיל לבקוע החל מגיל 4 חודשים ועד גיל שנה וחצי, כשאצל רב התינוקות הן בוקעות מגיל חצי שנה ועד שנה. וכן, כשהן בוקעות זה כואב, כואב מאוד. עם זאת, כפי שלא כל התינוקות סובלים מגזים, כך גם לא כל התינוקות יסבלו מכאבי בקיעת שיניים. אך למרפי חוקים משלו ורוב הסיכויים שגם התינוק שלכם לא יעבור על בקיעת השיניים שלו בשתיקה.

הורים עשויים להתבלבל בין סימנים של בקיעת שיניים לסימנים אחרים, כמו עייפות, רעב או חולי. שפת הגוף של בקיעת השיניים היא ייחודית וברורה מאוד: הסימנים של בקיעת השיניים מופיעים בהדרגתיות, הם מגיעים בקבוצות והם רפטטיביים (התינוק חוזר על אותה פעולה שוב ושוב). כלומר, גם לאחר שעל פניו כל הצרכים שלו נענו, התינוק ימשיך לאותת לנו כי הוא נמצא במצוקה.

אך נזהה את הסימנים?

ישנן 4 קבוצות של סימנים, שיכולים להופיע יחד או לחוד. עוצמת הסימנים משתנה מתינוק לתינוק.

1. סימנים פיזיולוגיים כלליים

-בעיטות ברגליים

-בעיטה ברגל אחת

-הקפצות של הרגליים

-צליל מסוים שלא שמעתם עד עכשיו שחוזר על עצמו

-הבעה מסוימת שלא נתקלתם בה בעבר

-תזוזת אגן

-הקשתת גב

כל סימן כשלעצמו אינו מצביע על בקיעת שיניים, אך אם אותו סימן מופיע לאורך כל היום (לפני האוכל, אחרי האוכל, בזמן האוכל, לפני שינה, אחרי התעוררות) רוב הסיכויים שאכן מדובר בדבר האמיתי. בנוסף, חשוב לזכור כי סימני עייפות מוגברת ואף רעב מתקדם יכולים להתפרש לעתים כאותו הדבר. במידה ואתם לא בטוחים שמדובר בבקיעת שיניים, נסו למדוד את הסימנים המוקדמים לעייפות ורעב כשהתינוק נמצא במצב "רגיל" ונינוח, זה מה שיאפשר לכם לזהות האם אכן מדובר בכאבים שקשורים בשיניים.

2. סימנים פיזיולוגיים ספציפיים

-ריור מוגבר: הריור יהיה מאוד בולט וברור, אולי תצטרכו להצטייד בצעיף בנדנה.

-התעסקות בחלל הפה: התינוק ירבה להכניס ידיים ("אגרופים") לפה, וינסה ללעוס את המוצץ וכל דבר הנמצא סביבו.

-גירוי של החניכיים: התינוק ישמח להשתמש בנשכנים למיניהם.

-התעוררויות מרובות בלילה: כשם שאנחנו נתעורר במידה ונסבול מכאב כך גם התינוק שלנו.

3. זיהוי כאבי שיניים

-התינוק יהיה חסר שקט ולא נינוח.

-התינוק יקטר הרבה, יבכה וינדנד.

-התינוק יבקש ללא הרף להיות על הידיים ושום דבר אחר לא יעניין אותו.

-הוא לא ייתן לכם להתקרב לחלל הפה וכל מגע ילווה בצעקות.

4. מצבים פיזיולוגיים קיצוניים

-חום

-הקאות

-שלשולים

-צינון קל

תופעות אלו מופיעות כיוון שבקיעת שיניים מגייסת משאבים רבים, הגוף נכנס למצב של גיוס אנרגיה (בעיקר אם הבקיעה מלווה בכאב), המוח עסוק בעיבוד מידע רב ולכן יש היחלשות של המערכת החיסונית.

אז מה עושים?

כל תינוק הוא אחר, ולכן לא כל התינוקות יחוו את כל הסימנים ואת אותה העוצמה. תינוקות ברי מזל יסתפקו בכאבי שיניים קלים, ריור קל ואולי קצת חום בלילה. אחרים יכולים "לזכות" בכל הקופה. חשוב להיות ערניים לתינוק שלנו ולמדוד את הסימנים ביחס למצב "רגיל" ונינוח של התינוק, שכן, השלב הראשון בפתרון ובהקלה על התינוק זה לזהות שאכן מדובר בבקיעת שיניים! אם אכן זיהיתם כי מדובר בבקיעת שיניים – מזל טוב! התינוק שלכם גדל ומתפתח ועוד רגע יוכל לשבת לצידכם בארוחה. ועד שזה יקרה, אני מצרפת לכם 10 טיפים לעבור את הימים הקשים האלה:

10 טיפים שיעזרו לכם לעבור את הימים הקשים:

1. תינוקות יונקים

תנו להם לינוק, חלב אם מכיל חומרים מרגיעים גם במצבים של כאב.

2. תינוקות שלא יונקים

ניתן להשתמש במשחות מאלחשות טבעיות. בדקו היטב עם הרוקח מה בטיחותי.

3. חיתול בד- טטרה

ניתן להקפיא את החיתול ולהעביר אותו על החניכיים של התינוק, המגע הקר מקל מאוד על התינוק.

4. ירקות קרים

בגיל מתקדם יותר (6+ חודשים) אתם יכולים לתת לתינוק ללעוס ירק קר כגון גמבה או מלפפון. יש כאן יתרון כפול: התינוק נהנה מ-"נשכן טבעי" קר וצונן ובמקביל לומד לאכול עם הידיים.

5. ידיים, ידיים, ידיים!

שמעתם את זה אינספור פעמים, בתקופה של צמיחת השיניים, מחלות ועוד, ידיים, חיבוק חום, רכות ואהבה הם צורך ממשי ובלתי מבוטל. מערכת החיסון מופעלת במצב נינוח, ולכן, שמרו על אוירה רגועה ושלווה (אפשר גם לשאת אותו במנשא). אתם תראו שהתינוק יתחזק מכך ושזה יקל על מכאוביו.

6. עיסוי עמוק

יתרונות עיסוי התינוקות ארוכות מכפי שניתן יהיה לפרט בכתבה זו, אך חשוב לדעת שקיימות נקודות ספציפיות בגופו של התינוק שעיסוי עמוק שלהן עשוי להקל משמעותית על כאבי השיניים: ידיים, רגליים, חזה ועיסוי מעגלי בכפות הרגליים מאוד מרגיע, מקל ועוזר להפעלה של המערכת הפרה-סימפתטית (המערכת שמשרה מצב נינוח ורגוע).

7. הומאופתיה

טיפולים אלטרנטיביים יכולים לעזור לכאבי בקיעת שיניים באופן ניכר. קיימים תכשירים שעושים פלאים על תינוקות. ומותאמים לתינוקות קטנטנים או לחלופין תכשירים ברקיחה אישית. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע – נטורופת או רופא ילדים לפני שימוש בכל מוצר הומאופתי שהוא.

8. נשכנים

העדיפו לרכוש נשכנים מחוספסים מעט, שגם אפשר להכניס למקרר או להקפיא. כדאי לקנות נשכנים מחומרים טבעיים, עמידים אשר לא יתפרקו בקלות וכאלה שהתינוק לא יכול לבלוע.

9. שינה

ודאו שהתינוק ישן טוב כשפחות כואב לו. שילוב בין כאב ועייפות הוא שילוב בעייתי שיכול להגביר את הכאב.

10. תרופה

אני לא מאמינה בלתת תרופות ללא סיבה. כאב שיניים הוא דבר טבעי והוא חלק מתהליך הגדילה וההתפתחות של הילד. אך במידה ושום דבר לא עוזר ואתם לא מצליחים להרגיע את התינוק, בהחלט ניתן לשקול לתת לו מנה של משכך כאבים קל. כמובן שיש להיוועץ ברופא לפני ולא ישר "לברוח לאופציה הקלה".

והכי חשוב! נשמו עמוק, כמו שהלידה והגזים עברו, גם זה יעבור! היעזרו בסבלנות. בסוף השיניים יצאו והחיים יראו שוב יפים יותר.

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם