מערך בנושא בחירה- כדורים

אתן כבר מכירות אותי ויודעות שאני אוהבת לתת לילדים לבחור בעצמם נושאים שעליהם הם רוצים ללמוד, הפעם הם בחרו ללמוד על כדורים ומשחקי כדור שונים.

  1. אני מתחילה את הנושא על הבוקר, בשער הגן מחכים לילדים כדורים אותם הם צריכים להביא אל הגן. בגן מחכה להם בריכת כדורים אותה הם ממלאים ונכנסים לתוכה. במפגש פתיחה אנו מדברים קצת על ההיסטוריה של הכדורים, מתי הומצא משחק הכדור הראשון? ממה עשויים כדורים? סוגי כדורים (כדורי מים, כדורים של בריכת כדורים, כדור יוגה וכו') אני משתדלת שיהיו דוגמאות של כל אחד מהכדורים בגן במהלך למידת הנושא.
  2. במפגש השני אני מלמדת על כדור הכדורסל- ממה הוא עשוי? מה גודלו? ואז אנחנו מדברים על חוקי משחק הכדורסל, בחצר אנחנו מתחלקים לשתי קבוצות ומשחקים כדורסל.
  3. במפגש השלישי אנו מדברים על משחק הטניס. מדברים על הכדור וממה הוא עשוי? מה גודלו? מה חוקי המשחק? בחצר אני תולה רשת, מביאה מחבטי טניס והילדים משחקים.
  4. במפגש השלישי אנו מדברים על משחק הפינג-פונג. בבוקר אני הופכת את השולחנות בגן לשולחן פינג פונג (מדביקים מסקינטייפ צבעוני באמצע השולחן ונותנת להם מחבט פינג-פונג וכדורים)
  5. במפגש הרביעי אנו לומדים על משחק הבאולינג, חוקי משחק, ממה עשויים הכדורים והחיילים. אני מביאה חיילי משחק (אפשר להכין גם מבקבוקי מים) והילדים משחקים.
    לילדים גדולים בגן חובה אפשר לשים על החיילים אותיות. בוחרים מילה (נגיד כדור) הילדים צריכים לפגוע רק בחיילים שיש עליהם את האותיות של המילה כדור.
  6. במפגש החמישי אנו לומדים על משחק הגולף. מספרים ממה עשוי הכדור? ממה עשויים המקלות שבהן חובטים? איפה משחקים בזה. אם זה אפשרי אנו יוצאים למשטח של דשא, חופרים בורות קטנים עם דגלים ואנו מתנסים במשחק.
  7. במפגש השישי אני מלמדת אותם על משחק הקריקט- הוא קצת דומה למשחק הגולף, אבל הכללים שונים והמקל שלהם הוא מעץ. זהו המשחק היחידי שגברים ונשים משחקים בו ביחד. גם פה אני משתדלת לתת לילדים להתנסות במשחק אם מתאפשר.
  8. במפגש השביעי אנו מדברים על משחק הפולו. משחק זה נעשה כשהשחקנים רכובים על סוסים, אפשר לתת לילדים מקלות ארוכים שיהיו כמו סוסים ולתת להם להתנסות במשחק.
  9. במפגש השביעי אנו לומדים על משחק הפוטבול- מה מקורו של המשחק? ממה עשוי הכדור ומה צורתו? מה חוקי המשחק? אם אפשר אז לתת לילדים להתנסות במשחק (יש כדורי פוטבול מספוג לילדים).
  10. במפגש השמיני אנו לומדים על משחק הכדורגל. מה החוקים? ממה עשוי הכדור? מה ארץ המוצא של הכדור? אנו שרים שירים של אוהדי כדורגל ולומדים גם על הקבוצות השונות בארץ ובעולם. אחר כך אנו משחקים משחק כדורגל הגננות מול הילדים. אפשר להכין למשחק חולצות עם שמות המשפחה של הילדים ומספרים.
  11. במפגש האחרון אני מביאה ציור של פיקאסו "אקרובט על כדור". אנו מתבוננים בתמונה רואים את הצבעים שבה ומנסים לנחש איזה סוג של כדור זה. אחר כך הילדים מנסים לעמוד על כדור כמו בתמונה וגם לצייר בעקבות התמונה. לסיום אנו ממיינים את הכדורים לפי חומרים שהם עשויים, ומסדרים אותם מהגדול לקטן.

יצירות מתאימות לנושא:

    • הכנת כדורסל מצלחת קרטון (נותנים לילדים לצבוע בגואש כתום את הצלחת ואז עושים עליהם פסים שחורים וזה הופך לכדורסל).
    • ציור עם טושים לא מחיקים על כדור ים מתנפח (מומלץ שקוף) והדבקת מדבקות עליו.
    • הכנת כדור מעיסת נייר.
    • הכנת כדור פורח עם בלון.
    • ציור בעזרת כדורים טבולים בגואש. טובלים כדור קטן בגואש ורואים מה קורה כשמגלגלים אותו, לוחצים עליו ואיך עוד אפשר לצייר איתו.
    • צביעת כדורי קלקר
    • ציור פרצוף על כדור ג'לי או כדור קטן אחר.

שירים על הנושא:

    • מי יכול (לשים יד על הראש)/ דתיה בן דור
    • הכדור/ אריאלה סביר
    • כדור ים/ מירב האוסמן
    • מה ההבדל?/ נורית גלרון
    • העולם הוא כדור
    • שיר הכדור/ מתוך הדיסק "שלומית בהפעלה חיה"
    • כדור מבד/ גילי שחם
    • כדור פורח

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש: לחצי כאן

 

 

נושא בחירה תמיד מרגש את הילדים כי זה מגיע מהם, והנושא של כדורים מביא אתו המון אפשרויות לא רק ללמידה אלא גם לפעילות.

 

למערכים ורעיונות נוספים הכנסי לאתר של גישת האמת בחינוך:
https://hamutallachman.co.il/

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם