מערך בנושא שנתי- העיר שלי

במערך הזה אתן רעיונות כלליים לפעילויות, תיקחו את הרעיונות ותמירו לעיר, למושב או לקיבוץ שלכן.

  1. אני מתחילה את הנושא בכך שכל ילד מספר על הרחוב שהוא גר בו, ועל הבית שלו (גננות במושב או בקיבוץ יכולות לדבר על משהו מיוחד שיש להם בבית או אילו מבני המשפחה גרים לידם).
  2. מהבית והרחוב של כל ילד אנו עוברים לדבר על השכונה שבה הוא גר: מה יש לנו בשכונה (גנים, בתי ספר, ספריה, מתנ"ס, קאנטרי, גני משחקים, דואר, סופר וכו'). אני נוהגת לעשות גם סיור בשכונה ובו אנחנו רואים את כל הדברים שדיברנו עליהם ואולי דברים ששכנו.
  3. במפגש הבא אנחנו מדברים על שם העיר- אילו שמות היו לה פעם או איך בחרו את השם לה? מה אומר השם של העיר? מי המציא את השם?
  4. משם העיר אני עוברת להיסטוריה של העיר- מתי היא הוקמה? אילו אירועים חשובים היו בה? מי היה ראש העיר הראשון ומי ראש העיר עכשיו? אני מראה תמונות של העיר מפעם.
  5. בקבוצה קטנה- אני מביאה תמונות של כל מיני מקומות בעיר מפעם ומעכשיו, אני מבקשת מהילדים להתאים את המקומות של פעם ועכשיו (בריכה מפעם בריכה של היום, מכולת של פעם סופר של היום וכו'), הילדים מתבוננים ואומרים אילו דברים דומים ואילו דברים שונים מאיך שהעיר נראית היום.
  6. אחרי שלמדנו על ההיסטוריה של העיר, אנו מדברים על מקומות ואתרים חשובים שיש בעיר. מספרים מי בנה אותם ומה החשיבות שלהם לעיר.
  7. בשלב הזה אני עושה חידון להורים- הילדים מציגים כל מיני אתרים בעיר וההורים צריכים לנחש איזה אתר זה (אני מצלמת את זה ושולחת להורים בווטסאפ והם מחזירים לי את הניחושים).
  8. אחרי האתרים החשובים אני מדברת על הסמל של העיר, דגל העיר, פרח או עץ שמיצגים את העיר או גדלים שם במיוחד ואנו חוקרים על כל אחד מהדברים האלו, הילדים מציירים את סמל העיר.
  9. בפרויקט הבא הילדים ואני בונים דגם קטן של העיר מקרטונים, קוביות וחומרים שזמינים לנו.
  1. עיר החלומות- הילדים מתארים את עיר החלומות שלהם: מה הם היו רוצים שיהיה בעיר?
    איך העיר תראה? מה הם היו מוסיפים? על איזה דברים הם היו מוותרים?
  2. הילדים יוצרים סמל חדש לעיר ומעצבים אותו.
  3. אם מתאפשר מארגנים פגישה עם ראש העיר- הילדים מראים לו את כל הדברים שהכינו, מספרים לו על הדברים שלמדו על העיר, ושואלים אותו שאלות על תפקידו.
  4. במהלך כל השנה כל ילד מחליט להעמיק במשהו שקשור לעיר וכל פעם ילד אחר מספר על מה שגילה. זה יכול להיות שירים שנכתבו על העיר, אתר מסוים, השכונה שגרים, סיפורים על העיר, המשפחה שלו והעיר וכו'.
  5. לסיום הנושא אני מארגנת סיור לילדים וההורים ברחבי העיר בכל המקומות שלמדנו עליהם. אנחנו נעצרים בכל מקום ונזכרים במה שלמדנו עליו ומחפשים את הסמל והדגל של העיר.


שירים על הנושא:

    • (אני גננת בתל אביב אז אני שמה הרבה שירים על תל אביב- שכל אחת תחפש שירים על העיר/מושב/קיבוץ בהם נמצא בגן וזה השירים הכי טובים להשמיע לילדים)
    • עיר מקלט
    • העיר הלבנה
    • עיר שלום
    • גן סגור
    • אדוני ראש העיר
    • שלג על עירי
    • עיר של קיץ

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:

לחצי כאן

 

בעיני הכרות עם המקום שהילדים גרים בו היא חשובה מאוד והיא גורמת לילדים לתחושת שייכות.

 

לרעיונות ומערכים נוספים הכנסי לאתר של גישת האמת בחינוך: https://hamutallachman.co.il/

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם