מערך בעקבות הספר "לציונה יש כנף אחת"

 

  1. אני מתחילה מלספר את הסיפור מספר פעמים על מנת שהילדים ילמדו את המסר ויכירו את הדמויות. אני מספרת את הסיפור גם בצורת הקראה מהספר וגם עם בובות או תמונות של הדמויות בסיפור.
  2. אחרי מספר פעמים וכשהילדים כבר מכירים היטב את הדמויות, אנחנו מתחילים לחקור על כל דמות בספר (ציפורים, אופנים, סיר, שעון, גיטרה, קשת). יש כמה אפשרויות לצאת לחקר, זה תלוי כמה זמן אתן רוצות להקדיש ללמידה בעקבות הסיפור.
  • אפשרות אחת זה לתת לכל קבוצת ילדים לחקור על דמות אחרת (על ציפורים / חקר על שעונים – סוגי שעונים, מתי הומצא השעון הראשון / אופניים – סוגי אופניים, מתי יוצרו האופניים הראשונים / גיטרות – כמה מיתרים יש לגיטרה, למה משמש כל מיתר / סירים – גדלים של סירים, סירים שונים / קשת – מהי קשת? איך נוצרת תופעת הטבע הזאת).
    כל קבוצת ילדים חוקרת על זה בבית ואז מחליטים על יום שכל קבוצה מספרת על מה היא חקרה (מתאים לילדים מגיל 5 והלאה).
  • אפשרות אחרת: הגננת והילדים יחקרו ביחד כל פעם על דמות אחרת וילמדו עליה (מתאים מגיל 3 ומעלה).
  • אפשרות נוספת: הגננת פשוט מלמדת ומספרת עובדות על כל דמות.
  1. בעקבות ציונה ננסה למשך יום אחד לעשות פעולות רק עם יד אחת (לצייר ביד אחת, לאכול ביד אחת, לנעול נעליים ביד אחת וכו'). אחרי שניסינו, יושבים עם הילדים ודנים איך הם הרגישו לעשות פעולות רק ביד אחת? האם היה להם קשה? מה היה להם קשה? והאם הם היו עדיין אותם ילדים למרות שפעלו רק עם יד אחת? או שזה שינה אותם? (פעילות שמתאימה מגיל 4 שנים והלאה).
  2. מביאים אופניים עם גלגל אחד והילדים צריכים לנסות לנסוע על זה. מספרים ומראים שפעם היו אופניים שנקראו חד אופן ואנשים ידעו לרכב על זה. מביאים גיטרה עם מיתר אחד (יכולה להיות גיטרה אמיתית או גיטרת משחק). הילדים צריכים לנסות ולנגן ולראות אם זה אפשרי. מביאים שעון בלי מחוגים ומנסים לראות אם אפשר לדעת את השעה. אחר כך מביאים שעון עם מחוגים, אבל בלי מספרים ורואים אם אפשר לדעת מה השעה. מנסים לבשל דברים בסיר עם מכסה ובלי מכסה ורואים מה קורה. הילדים מחפשים פתרונות לכל אותם דברים חסרים (מתאים לגילאי 4 ומעלה).
  3. הגננת מביאה חפצים שהתקלקלו והילדים חושבים מה אפשר לעשות בהם ואיך אפשר להשתמש בהם בצורה אחרת.
  4. מסלול מוטורי מדברים שנשברו: לוקחים כיסא שבור, מדפים, בימבה שבורה, שולחן עקום, גלגל וכו' והופכים אותם למתקני חצר לפעילות מוטורית.

אפשר לקחת סירים ומחבתות ישנים ולהפוך אותם לתופים וכו'.

  1. דיון בקבוצה קטנה- מה הייתם עושים אם כל החברים היו עוברים לגן אחר ואתם הייתם נשארים בגן הזה? איך זה היה מרגיש לכם? איך הייתם מתמודדים? (מתאים לילדים מגיל 5 ומעלה)
  1. דיון – האם כולנו צריכים להיות דומים או שזה בסדר שכל אחד מאיתנו קצת שונה? (מתאים לגיל 4 ומעלה).
  2. חקר עצמי (פעילות שמתאימה לקבוצה קטנה) :
  • יושבים עם הילדים ומחלקים לכל ילד מראה (אפשר גם מראה גדולה שכולם מסתכלים בה). כל ילד חוקר את תווי הפנים שלו ומתאר מה הוא רואה.
  • אחר כך מודדים גובה ומשקל.
  • כל ילד גם עומד מול המראה ומתבונן בגוף שלו (האם יש נקודות חן? צלקות?)
  • אחרי שחקרנו את הגוף והפנים, עוברים לפנימיות. מה התכונה הכי חזקה שלי? מה אני אוהב לעשות? מה מעצבן אותי? מה משמח אותי? מי החבר הכי טוב שלי? מה אני אוהב לאכול? מה אני לא אוהב לאכול? מה הצבע האהוב עליי? אחרי שכל הילדים אומרים והגננת כותבת את זה, אפשר להתחיל לראות מה דומה ומה שונה בין הילדים בקבוצה. (מתאים לגיל 3 ומעלה, רק צריך להתאים את השאלות לפי הגיל).

 

  1. בעקבות החקר העצמי – לפתוח דיון: האם אנחנו יכולים להתחבר לילדים ששונים מאיתנו או רק לילדים שדומים לנו? ( מתאים לגיל 4 ומעלה).
  2. דיון: האם אני צריך להיות בדיוק כמו כולם על מנת להיות שלם? האם אני אוהב את עצמי רק שהכל בדיוק "כמו שצריך"? או שזה בסדר לטעות או להיות לא בדיוק פרפקט? והאם יש מישהו שהוא מושלם? או שאנחנו מושלמים בדיוק כמו שאנחנו והיופי זה בשוני? (מתאים לבני 5 ומעלה).

 

  1. פעילות עם יצירות אומנות- מביאים תמונה של צייר מפורסם. אחר כך מביאים את אותה תמונה, אבל הפעם חסר בה איזשהו אובייקט והילדים צריכים לראות מה ההבדלים בין התמונות.

יצירות בעקבות הספר "לציונה יש כנף אחת":

  • להביא חפצים שונים שבכל אחד חסר משהו והילדים צריכים לבחור חפץ ולהשלים בו את מה שחסר.
  • כל ילד מביא מהבית חפצים שנשברו והתקלקלו וכל הילדים ביחד בונים מזה פסל.
  • ציור של חפץ או חיה שחסר בה משהו והילדים צריכים להשלים בו את מה שחסר.
  • צילום של הדמויות מהספר וצביעה שלהן.
  • הכנת פורטרט אישי של כל ילד בעקבות החקר העצמי (אפשר שכל ילד יצייר את עצמו או לעשות בעקבות חנוך פיבן מחפצים שונים).
  • הכנת תעודת זהות עם כל הדברים שרשמנו על עצמינו: גובה , משקל, נקודות חן, צבע אהוב, מאכל אהוב, חבר וכו' (הגננת מדפיסה והילדים מקשטים).

שירים בעקבות הספר "לציונה יש כנף אחת":

  • אני תמיד נשאר אני/ דתיה בן דור
  • אילו ציפורים/נעמי שמר
  • אני גיטרה/ נעמי שמר
  • אופניים/ מיכל חזון, נורית הירש
  • שעון בן חייל/ לוין קפניס, משה וילנסקי
  • אי שם מעבר לקשת/ תרגום אהוד מנור
  • יש בך/ שרית חדד, תמר יהלומי, יונתן קלימי, דורון מדלי.
  • תעשי מה שאת אוהבת/ גלי עטרי
  • ילד פלא/ לוין קפניס, קובי אושרת
  • בדיוק כמו שאני ככה זה טוב/ שי אור
  • אתה פלא/ חוה אלברשטיין
  • הלב/ עפרה ועידן עינב
  • שווים/ עילי בוטנר

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש. לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי כאן

 

אני אוהבת ללמד את הילדים מסרים וערכים דרך הספרים.
כל ספר
 מביא לנו עולם שלם לחקור, ללמוד ולדעת.
מהסיפור של ציונה הילדים לומדים לקבל את עצמם, לאהוב את עצמם
ולקבל את השונה, ושכל דבר הוא יותר ממה שהוא נועד להיות.

 

הכותבת היא חמוטל לחמן,

מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.

מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילדלהעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.

 

לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך:

https://hamutallachman.co.il/

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם