מערך פעילויות בקבוצות קטנות- קידום חברתי

את הקבוצות הקטנות, אפשר לנצל על מנת לקדם ילדים שהשיח החברי ושיתוף פעולה קצת קשה להם, אלו שמופנמים בקבוצה הגדולה יפרחו בקבוצה הקטנה

  1. יושבים בקבוצה של 5-6 ילדים. כל ילד מקבל מספר קוביות של לגו ובונה לבד. אחרי דקה עוצרים ומבקשים מהילדים להעביר לחבר מסוים את כל קוביות הלגו בצבע כחול, הילדים מעבירים, אחר כך מבקשים להעביר לחבר אחר את כל החלקים בצבע אדום וכך ממשיכים את שלכל חבר יש לגו בצבע מסוים. מתחילים לבנות ביחד- אומרים "עכשיו דן שם לנו קובייה כחולה", "עכשיו תורו של עילי לשים קובייה אדומה", "רז תשים לנו קובייה צהובה" וכו'. הפעילות הזאת גם מלמדת צבעים וגם מלמדת לחלוק ולשתף פעולה.
  2. אפייה או הכנה של מאכל משותף- לכל אחד מהילדים יש תפקיד, והוא אחראי על אחד מהמצרכים, כל אחד בתורו עושה את החלק שלו ומחכה בסבלנות לתורו עד שהמתכון מוכן. זה יכולה להיות עוגת גבינה לשבועות, או חלה לשבת או כל מאכל אחר.
  3. כל ילד מקבל סוג אחר של מכונית ומשחק איתה. כאשר ילד רוצה דווקא את המערבל בטון שנמצא אצל ילד אחר דנים יחד איך אפשר לבקש? מה אפשר לעשות על מנת שגם החבר יוכל לשחק וגם דן? מתפתח דיון ושיח על פתירת בעיות חברתיות ושיתוף פעולה.
  4. ניהול שיח- בוחרים נושא אקטואלי, זה יכול להיות משהו שחם עכשיו בגן או משהו שקורה בארץ, אפשר לתת לילדים לבחור על מה בא להם לדבר. הגננת פותחת ומציגה את הנושא וכל ילד מביע את דעתו, אנו רואים שיש דעות שונות, שכל אחד היה נוהג אחרת. לימוד פיתוח שיח זו מיומנות מאוד חשובה בחיים ותעזור לילדים במערכות יחסים שלהם עם הורים, מורים, חברים ועוד.
  5. הקראת סיפור- בוחרים ספר, זה יכול להיות סיפור שמתאים לנושא שנלמד בגן או סתם ספר, יושבים עם הילדים סביב שולחן ומספרים אותו. מידי פעם נעצרים ושואלים את הילדים שאלות מכוונות, שאלות על המסר של הסיפור, מה הם היו עושים במקום גיבורי הסיפור? אחרי שמסיימים את הסיפור שואלים את הילדים, מה קרה בסיפור ומה הם חושבים על זה?
  6. הכנת ציור משותף- פורסים גיליון בריסטול ונותנים לילדים גואש, פנדה או טושים ומבקשים מהם לצייר ביחד. לגדולים זה יכול להיות ציור עם דמיון מודרך, לקטנים שמים מוזיקה ומבקשים שייצירו לפי איך שהם מרגישים ושומעים במוזיקה.
  7. בוחרים משחק לוטו, דומינו או איקס עיגול. לוקחים קבוצה ומשחקים איתה את המשחק, גם בו שמים דגש על התור, על לחכות בסבלנות וגם על מה מצויר בכרטיס, אם זה דומינו סופרים את הנקודות, או חוזרים על המספרים.
  8. בניה בחול- לא חייבים לעבוד בקבוצה קטנה רק בתוך הגן אלא אפשר גם בחוץ. יוצאים עם קבוצת ילדים החוצה לוקחים כפות, טרקטורים, דליים, ומתחילים לחפור בור בחול או לבנות ארמון. גם פה כל ילד בתורו שם חול חופר ועובדים על שיתוף פעולה.

 

בעבודה בקבוצות קטנות אפשר לעבוד על מנת להפנים את החומר הנלמד וכעוד צורה של לימוד. אפשר גם ללמד בצורה זו כישורים חברתיים וחוקים במשחק.

 

למערכי שיעור נוספים היכנסי לאתר של גישת האמת בחינוך:

http://hamutallachman.co.il/

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם