מערכים לראש השנה ופתיחת שנה

כאשר ראש השנה יוצא ממש בתחילת השנה (השנה יש לנו 4 ימים לפני החג), אז אני מתמקדת יותר בהסתגלות ופחות בחג. זה כמובן תלוי בקבוצה, אם זו קבוצה שהרוב ממשיכים והקליטה קלה אז אפשר יותר לתת תכנים של חג, במידה וזו קבוצה חדשה ויש ממש קליטה אז פחות להתייחס לחג.

 

  1. משחק כדור- הילדים מעבירים את הכדור מאחד לשני ואומרים את השם (מתאים לילדים בני 2-4, עם בני שנה אפשר לגלגל להם את הכדור ושהגננת תגיד את שמם).
    לתינוקות הייתי שרה שיר ואומרת את שמות הילדים.
  2. שמים מוזיקה הילדים הולכים בחדר כשהמוזיקה נעצרת הילדים עוצרים ניגשים לילד שקרוב אליהם אומרים את שמם ודבר אחד שהם אוהבים לאכול, חוזרים על זה מספר פעמים (מתאים לילדים בני 5-8 שנים).
    לילדים יותר צעירים רק הולכים נעצרים ליד ילד ואומרים את שמם.
  1. קופסא עם בובות עושים "טוק טוק על הקופסא מי ישן כאן בתוכה נעיר אותו בנשיקה וניתן לו נשיקה" ומוציאים כל פעם בובה אחרת ושרים עליה שיר, הילדים מתים על זה. (מתאים לבני 1-4 שנים).
  1. מסלול פיזי הכולל: קורה או ספסל אם יש, אם לא- אז פס שמציירים בגיר או מסקנטייפ, קפיצה בין חישוקים, זחילה מתחת לשולחן או כיסא, וקליעת כדור לסל. אפשר לעשות את זה בדרך לאוכל או יציאה לחצר, אפשר לפזר את המסלול בדרך לפינות הגן, אפשר לעשות את זה בדרך לגן מהמקום בו הם נפרדים מההורים על מנת להקל את הפרידה.
  1. מפגש הכרות (יכול להיות ביום הראשון או בימים שאחריו) מבקשים מהילדים להביא מהבית חפץ אותו הם אוהבים במיוחד (בובה, מכונית, ספר וכו'), כל ילד מציג את השם שלו ואת החפץ אותו הוא הביא ומספר למה הוא אוהב במיוחד את החפץ, אצל הילדים הקטנים יותר הגננת מציגה את הילד והחפץ שהביא כל אחד לפי יכולתו אם הילדים כבר מדברים ויכולים להגיד את השם אז שיגידו את השם והגננת תראה את החפץ, ילד שיכול גם לספר מה שם הבובה או החפץ שהביא שיגיד מי שלא שהגננת תעזור, הילדים הבוגרים שיציגו בעצמם מי הם, מה החפץ שאותו הביאו ולמה בחרו דווקא בו? בסיום הצגה כל ילד מכניס את החפץ לקופסא שהכנתם מראש (אפשר לתת שם לקופסא בייביסיטר של הצעצועים, גן הצעצועים או כל דבר אחר) בסוף היום לפני שהולכים הביתה כל ילד מקבל בחזרה את החפץ שהביא. מתאים מגיל 2-6 שנים.
  2. מה לבשתי היום- קוראים לילד ילד, ומתייחסים למה שלבש, לציור שיש על החולצה, לצבע המכנסים, לנעליים או הסנדלים (מניסיון ילדים מאוד אוהבים את זה גם קטנים וגם בוגרים) הבוגרים יכולים לספר אם הם בחרו את הבגד או ההורים, למה הם בחרו דווקא ללבוש את החולצה הזו או סנדלים או נעליים וכו' וכמובן מזכרים את השם של הילד, מתאים מגיל 1-6 שנים.
  3. שמים תמונות של חיות בחישוקים כל חייה בחישוק אחר, הילדים מסתובבים בחדר לצלילי מוזיקה כאשר המוזיקה נפסקת כל ילד צריך ללכת לחיה שהוא הכי אוהב, הילדים מתיישבים סביב החישוק כל ילד מציג את עצמו ומספר למה הוא אוהב את החיה הזאת, ילדים יותר קטנים רק מתיישבים סביב החיה ומציגים את שמם.

 

אני היית מחלקת את היום חלק מהמפגשים להכרות והסתגלות וחלק לתכנים של החג, לקטנטנים היית עושה רק הסתגלות ושמה ברקע שירי חג את מפגשי הבוקר במליאה היית עושה כמפגשי הכרות ואת מפגשי החג היית עושה במפגש אחר או בקבוצה קטנה.

  1. הסבר שמתחילה שנה חדשה ואת זה אנחנו חוגגים, פעילות עם חישוקים כל ילד יש חישוק והוא מסתובב מסביבה והגננת אומרת את החגים שיש במהלך השנה, אפשר גם לשיר את השיר שנים עשר הירחים של נעמי שמר. אפשר להוסיף לזה חלה הסבר על זה שבראש השנה אוכלים חלה עגולה שמזכירה לנו את מחזור השנה. מתאים לגיל 3-6 שנים (את הפעילות הזו אפשר לעשות במפגש ביניים).
  2. להביא את כל המאכלים לתת לילדים לטעום ולהסביר מה אומרת כל ברכה (פעילות זו אפשר לעשות בקבוצה קטנה):
      • תפוח בדבש- שתהיה שנה טובה ומתוקה
      • רימון- שירבו זכויותינו כרימון
      • תמר- שייתמו כל אויבינו
      • סלק- שיסתלקו כל אויבינו
      • ראש של דג (אני לא מביאה דג אמיתי, אלא דג מפלסטיק) שנהיה לראש ולא לזנב
      • גזר- קרע רוע גזר דינינו.

מתאים לגיל 4-6 שנים. ילדים צעירים(1-3 שנים) הייתי נותנת להם רק לטעום תפוח בדבש.

  1. מביאים שופר (מי שיש לה אמיתי, מי שלא מפלסטיק) תוקעים, יש ביוטיוב ובדיסקים שונים סוגי תקיעות שונות, משמיעים, מסבירים שהשופר עשוי מקרניים של אייל ושבראש השנה תוקעים בשופר ושערי השמים נפתחים ואנחנו יכולים לבקש בקשות, אני אוהבת לשים את השיר לו יהי של נעמי שמר. מתאים לילדים מגיל 2-6 שנים, כל גיל וההסבר שלו.

 

 

שירים בנושא:

  • מאכלים לחג
  • ציפור אחת קטנה
  • לו יהי
  • שנה באה שנה הלכה
  • בראש השנה

לתינוקות וילדים ממש קטנטנים- בשנה כזאת הייתי רק שמה שירים ברקע וגם לא חייבים.

 

מבחינת חגיגת ראש השנה- גם אין ממש זמן לעשות. אפשר לעשות חלוקת אגרות שנה טובה מההורים, או שולחן חגיגי עם ארוחה חגיגית שבה מברכים על המאכלים.

 

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם