פעילויות בקבוצות קטנות לראש השנה

מערכים לעבודה בקבוצות קטנות המשלימים את השיח על ראש השנה.

  1. לילדים בגן חובה- מחלקים תפוחים בצורה לא שווה (ילד אחד מקבל 2 תפוחים, ילד אחר תפוח אחד, ילד שלישי מקבל ארבע תפוחים וכו'). כל ילד סופר כמה תפוחים יש לו ואז שואלים את הילדים האם זה מספר זוגי או אי זוגי? הילדים בודקים אם אפשר לחלק את התפוחים לפי זוגות או שנשאר אחד לבד (מארבע תפוחים יש 2 זוגות משלושה תפוחים יש זוג ועוד תפוח אחד שנשאר לבד לכן זה מספר אי זוגי). לאחר מכן מבקשים מהילדים לחלק ביניהם את התפוחים ככה שלכולם יהיה מספר זוגי או שלכולם יהיה מספר אי זוגי (הבחירה יהיה בידיה של הגננות). את הפעילות אפשר לעשות עם תפוחים אמיתיים או עם תפוחי פלסטיק.
  2. לילדים צעירים- מביאים כמה מאכלים שקשורים לראש השנה (תפוח, רימון, תמר, סלק, חלה עגולה וכו') הילדים צריכים למשש את הפירות ולספר מה הם מרגישים: זה חלק, זה עגול, מחוספס, מקומט. אחר כך אפשר לעשות משחק מישושים: עוצמים לילד את העיניים והוא צריך לנחש לפי המישוש איזה פרי זה.
  3. לוקחים ביטוי מוכר שקשור לראש (לדוגמא: שנהיה לראש ולא לזנב) הילדים צריכים למצוא משפטים שיש בהם את המילה זנב ואחר כך משפטים שונים למילה ראש.
  4. הכנת תפוחים או רימונים מעיסת נייר- אפשר להכין תפוח אחד גדול או רימון גדול או כמה קטנים שיקשטו את הגן לחג. מכינים דבק של עיסת נייר, מנפחים בלון בגודל והצורה הנכונה והילדים עוטפים את הבלון בניירות שטבלו בדבק. אחרי שזה מתייבש צובעים את זה ויש לנו תפוח או רימון. אם רוצים לעשות רימון או תפוח גדולים יותר לוקחים במקום בלון כדור מתנפח ועליו מדביקים את הנירות.
  5. מתבוננים בתמונה או תמונות שיש בהם רמזים או סמלים של החג (לדוגמא ילדים מסביב לעץ תפוחים, גינה או חצר עם משחקים שיש בה עץ רימונים, פו הדב וחבריו עם צנצנת דבש, ים ובתוכו דגים וכו') יושבים בקבוצה והילדים צריכים למצוא איך התמונות קשורות לראש השנה (למצוא את סמלי החג), מילדים יותר גדולים מבקשים ממש לספר סיפור בעקבות התמונה.
  6. מביאים שתי תמונות זהות שקשורות לראש השנה אבל עם כמה שינויים ביניהן, והילדים צריכים למצוא את ההבדלים בנין התמונות.
  1. חקר- נותנים לכל קבוצה לחקור מנהג שונה של ראש השנה (קבוצה אחת חוקרת מאיפה הגיע המנהג לאכול תפוח בדבש, תמונה אחרת למה אוכלים חלה עגולה, למה תוקעים בשופר ומה קורה כשתוקעים בשופר? מאיפה הגיע המנהג של לשלוח איגרות ברכה?) כל קבוצה חוקרת ואז מספרת ומלמדת את שאר הילדים, את החקר אפשר לעשות עם תמונות, סרטוני יוטיוב קצרים, הקראת הסברים של הגננת, כתב סתרים או גימטרייה ורעיונות אחרים של הילדים.
  2. יושבים עם הילדים בקבוצה וכל אחד אומר מה הוא מבקש בשביל עצמו לשנה הבאה, הגננת כותבת את מה שהילדים אמרו על דף והם מקשטים את זה, תולים את הבקשות על הלוח בגן או על חבל עם אטבים.

 

עם הנושא של החג אני מנסה לשלב גם חקר של הילדים, פיתוח השפה וחוויות תחושתיות.

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם