רעיונות לפעילויות בקבוצות קטנות

 

אני מקיימת את העבודה בקבוצות קטנות לאורך כל השנה ומתאימה אותם לנושא הנלמד, בדרך כלל זה ניסויים, התבוננות בתמונות או חקר של משהו, הקבוצות שאני מרכיבה הם עם 7-8 ילדים בקבוצה, קבוצות קבועות של ילדים, אני עושה יום אחד שבו אני עושה את הפעילות עם כל הקבוצות, אבל אפשרי גם למתוח את זה לאורך השבוע ולעשות כל יום קבוצה אחת.

  1. ים- בקיץ כאשר אני מלמדת על הים אני עובדת עם הילדים על הימים שיש לנו במדינת ישראל (ים התיכון, ים המלח, ים סוף וים כינרת), בקבוצה הקטנה אני עושה לילדים טעימות אני נותנת להם לשתות מים עם מלח, מים מתוקים ומים רגילים והם צריכים להגיד לי מאיזה ים לקחתי את המים האלו (מי שמזדמן לה והיא מבקרת באותו זמן בכל הימים יכולה להביא בבקבוק מים מים המלח, מים מים כנרת ומים מהים התיכון) והילדים יטעמו מזה.
  2. פעילות בנושא ים המלח- כשמבקרים בים המלח לוקחים בקבוק עם מים מים המלח, בקבוצה מוזגים אותו לקערה ושמים ביצה, לוקחים עוד קערה ממלאים אותה במים מהברז ואז הילדים רואים איך הביצה צפה במים מים המלח ושוקעת במים מהברז.
  3. פעילות נוספת בעקבות ים המלח- בטיול לים המלח אוספים גבישים של מלח, בקבוצה הקטנה נותנים לילדים לשחק עם זה לטעום את זה לחוש את התחושה של גביש מלח.
  4. ים – מבקשים מהילדים וההורים לאסוף אבנים וצדפים מהים שקרוב לביתם, בקבוצה הקטנה כל ילד מראה את האבנים והצדפים שהביא, אנו רואים מה דומה ומה שונה, איזה מרקם יש להם. בהמשך אפשר לעשות שרשרת צדפים או עבודת יצירה עם האבנים וצדפים שהילדים הביאו, פעילות זאת אפשר לעשות גם עם ילדים קטנים, רק בלי החלק של הסדנה, אפשר לתת להם לצבוע אבני ים בגועש או לצייר בצבעי ידיים עם אבנים.
  5. פעילות להיכרות בקבוצה קטנה- במליאה מפזרים דפים בכל מיני צבעים, כל ילד בוחר את הצבע שהוא אוהב ואז מחלקים לקבוצות קטנות לפי הצבעים, כל מי שבחר באדום, כל מי שבחר בכחול וכו', בקבוצה הקטנה כל ילד מספר למה הוא אוהב את הצבע הזה, מדברים על מאכלים או דברים שקיימים בצבע הזה, בסדנה אפשר לתת לכל קבוצה לצבוע בצבע שהיא אוהבת.
  6. פעילות להיכרות על פי חיות- כל ילד אומר איזה חיה הוא אוהב, מחברים את הקבוצות לפי חיות, בקבוצה הקטנה כל קבוצה חוקרת ולומדת על החיה שהיא בחרה.
  7. לילדים צעירים- אפשר לתת לפי מטפחת שהם בחרו ואז בקבוצה קטנה כל קבוצה שרה שיר על הצבע, רואה את העולם מבעד למטפחת אדומה, מציירת בצבע האהוב.
  8. אפשר לחלק לקבוצות על פי האות הראשונה של השם (כל הילדים שמתחילים באות א' אם אין מספיק ילדים אז כל הילדים שמתחילים באות א, ובאות ב) ואז בקבוצה הקטנה חוקרים את משמעות השם של כל ילד השם וגם אפשר לחפש עוד מילים שמתחילות באות א' או ב', בסדנה אפשר לתת להם לגזור תמונות שמתחילות באות הראשונה של השם.
  9. ראש השנה- אני לוקחת תפוח וביחד עם הילדים מתחילה לחצות אותו, בהתחלה לחצי, ואז לרבע ואז לשמינית, אנחנו סופרים ביחד כל פעם איך היה לנו תפוח אחד, עכשיו יש לנו שני חצאים, אחר כך ארבע רבעים ולבסוף 8 חתיכות תפוח ואיך ככה כל הילדים בקבוצה יוכלו לחלוק את התפוח, כשהיה לנו תפוח אחד יכולנו להעביר אותו מאחד לשני ושכל אחד ייתן ביס אך כשפרסנו לשמיניות אז כל ילד אוחז בתפוח. אחרי הפעילות הזאת, בסדנה אני נותנת לילדים לעשות חותמות של תפוח- לוקחים חצי תפוח שמים עליו גואש ומחתימים על הדף יוצאת צורה של חצי תפוח.
  1. סוכות- ניסוי עם גרגרי רימון- אני לוקחת בקבוק הילדים ממלאים אותו בגרגרי רימון ואז אני ממלאת מים בימים הראשונים גרגרי הרימון יישארו למטה אחרי יום-שלושה ימים גרגרי הרימון יעלו למעלה ויצופו- כשזה קורה אני מפתחת עם הילדים דיון למה לדעתם זה קרה?

 

הפעילות בקבוצות קטנות עוזרת להתמקד, לראות את הילדים ואיך הם התפתחו וגם עוזרת לילדים שקשה להם להתרכז בקבוצה הגדולה להפנים את החומר, לכן אני משתדלת לעבוד לפחות פעם בשבוע בקבוצות קטנות.

 

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם