מערכים שמתאימים ללימוד לקראת יום ירושלים או במשך השנה
- שוק מחנה יהודה- מספרים לילדים על שוק מחנה יהודה על היסטוריה שלו, על הטעמים
והריחות, ואז מכינים איתם שוק בעצמם. כל קבו צת ילדים מכינה דוכן אחר- קבוצה שמכינה
ומוכרת תבלינים, קבוצה שמוכרת עשבי תיבול מהגינה של הגן, דוכן שמוכר בורקסים, דוכן
מעדנייה של גבינות (אפשר להכין לבד לקנות), דוכן של מתוקים וכו’.
הילדים יקבלו כסף בסיסי, וינסו למכור אחד לשני מהמוצרים שלהם, ככל שימכרו יותר יהיה
להם יותר כסף לקנות דברים. מעבר לכך שזו פעילות שמלמ דת את הילדים על מקום מרכזי
בירושלים, היא מלמדת אותם על ערך הכסף, קניה ומכירה. - חלונות שאגל- בבית הכנסת שנמצא בבית החולים הדסה בירושלים נמצאים 12 חלונות שאגל
(חלונות שצייר הצייר מארק שאגל ומייצגים את 12 שבטי ישראל). אפשר ללמד את הילדים על
החלונות, על משמעות הציורים, מה הם רואים בציורים ואיך זה מתחבר ל 12 השבטים. - משכן הכנסת- להראות תמונות של משכן הכנסת ולספר לילדים מה עושים במשכן הכנסת,
הזדמנות לספר ולהסביר על דמוקרטיה, על תפקידו של ראש הממשלה, תפקידה של
הממשלה והתפקיד של השרים. - גן החיות התנכי- מספרים לילדים על גן החיות התנכי, מתי נבנה? מה מיוחד בחיות שבו? בונים
עם הילדים גן חיות בגן עם פינות לכל החיות: לוקחים חיות מפלסטיק, תמונות של חיות, ואפשר
גם ליצור עם הילדים מחומרים שונים חיות שלמדו שיש בגן החיות התנכי. - בניית אתרים שיש בירושלים מקוביות ומגנטים, את מגדל דויד, הכותל, גן הפעמון, תחנת
הקמח, השערים, בית המקדש. - חוקרים עם הילדים על ההבדל בין העיר העתיקה לעיר החדשה? מה שונה ביניהן, מתי נבנתה
העיר העתיקה ומתי העיר החדשה? באיזה סגנון בונים בירושלים העתיקה ובאיזה סגנון
בחדשה? מהי אבן ירושלמית וכו’. - ללמד את הילדים על השפה הירושלמית שבעבר היתה שונה מהשפה שבשאר הערים בישראל,
איך התפתחה השפה השונה? למה היא התפתחה? והאם היום עדיין מדברים ככה בירושלים? - פעילות ספורטיבית בעקבות הסיפור של ירושלים במלחמת העצמאות-
• במלחמת העצמאות היהודים היו מבוצרים בעיר העתיקה והיו מקבלים אספקת מזון
מבחוץ. בפעילות הראשונה הילדים יצטרכו להוביל פונפונים קטנים או כדורי קלקר
דרך תעלות או צינורות מצד אחד לצד שני .
• החומות גם שמרו על היהודים, אבל גם גרמו להם להיות מבוצרים, על הילדים לבנות
חומה, ולהדביק עליה את מילות השיר ירושלים של זהב לפי הסדר ואז לשיר את השיר
בעצמם.
• משחק חומות ירושלים- פריצת העיר העתיקה וכיבושה. קבוצה אחת של ילדים יוצרת
חומה וקבוצה שניה של ילדים צריכה לעבור דרך הילדים שעושים חומה ולכבוש את
ירושלים. - למידה על שלושת הדתות שלהן ירושלים קדושה- הילדים בונים מנזר, כותל, ומסגד, הילדים
עוברים בין המקומות הקדושים לשלושת הדתות ובכל מקום צריכים לענות על שלוש שאלות
הקשורות לדת הזו.
יצירות מתאימות לנושא:
-
- לתת לילדים לצייר פנים של ילדים מביעים רגשות.
- שמים מוזיקה, והילדים מציירים בצבע שמתאים לרגש שהמוזיקה מבטאת.
- ילדים שכבר כותבים- כותבים שם של רגש על נייר ומקשטים אותו.
- ציור פנים מביעות רגשות על אבנים.
- הדבקת מדבקות סמיילי שמביעות רגשות.
סיפורים על הנושא:
-
- המגפים שהצילו את ירושלים/ נתן גובר
- ירושלים עיר שלום/ריקי זקן
- יומטיול ירושלים/שהם סמיט
- ירושלים שלי/תמר הירדני
- פעמון הזהב/תמר זקס
שירים על הנושא:
-
- ירושלים של זהב / נעמי שמר
- ירושלם / חיים ישראל
- אור וירושלים
- לך ירושלים / יהורם גאון
- בירושלים
- שמות רבים לירושלים / דני גרנות
- ירושלים של תקווה / מירב האוסמן
- לירושלים / מירב האוסמן
- כפיים לירושלים/ אתי גרנות וייזר ואריאלה בוארון
- מחרוזת ירושלים שלי/ חנה סתוי ושרונה חיוחמו
- מי ברכב? מי ברגל ?
- תן שבת ותן שלום / יהורם גאון
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:
ירושלים היא הבירה של ישראל ויש בה הרבה אתרים, היסטוריה וקדושה.
אפשר להחליט ללמד עליה רק ביום ירושלים או לאורך השנה.
גם בנושא זה חשוב ללמד בצורה חווייתית שמפתחת את כל המיומנויות.
אפשר להחליט ללמד עליה רק ביום ירושלים או לאורך השנה.
גם בנושא זה חשוב ללמד בצורה חווייתית שמפתחת את כל המיומנויות.
למערכים ורעיונות נוספים היכנסי לאתר של גישת האמת בחינוך: