מערך בנושא ביאליק

ביאליק המשורר הלאומי של ישראל כתב עשרות שירים לילדים. לרוב, אני בוחרת 4-5
שירים שלו ובכל יום מלמדת את הילדים שיר אחר.

 

  1. אני פותחת את הנושא בהקראת הספר “היה איש…” של מירי צללזון על חייו של ביאליק, מראה
    לילדים תמונה של ביאליק ואנחנו מדברים עליו. אני שואלת את הילדים איזה מהשירים של
    ביאליק הם מכירים ועם השיר שהוזכר הכי הרבה אני מתחילה.
  2. “פרש”- אני מקריאה את השיר ומפרשת לילדים מילים גבוהות או לא מובנות (פרש, בקעה).
    אחר כך אנחנו מתחלקים לזוגות ואני מחלקת לכל זוג מטפחת. הילדים מחליטים מי יהיה
    הפרש ומי הסוס (אם זה ילדים קטנים אז הגננת מחליטה) , שמים את המטפחת על מותני הילד
    שבחר להיות סוס והילד השני- הפרש אוחז בשני קצות המטפחת. שמים את השיר והילדים
    דוהרים, אחר כך מתחלפים בתפקידים.
  3. “קן לציפור”- אני מקריאה את השיר ומפרשת מילים גבוהות (קן, הס, פן). בשיר הזה אני אוהבת
    לעשות פעילות בקבוצה קטנה: אני מחלקת ביצים לכל ילד (ביצי משחק או ביצים קשות), אבל
    מוודאת שלא כולם יקבלו 3 ביצים. אחרי החלוקה הילדים צריכים להעביר בניהם את הביצים
    עד שלכל ילד בקבוצה יש 3 ביצים. לדוגמא: אם ילד אחד קיבל ארבע ביצים וילד אחר שתי
    ביצים, הילד עם הארבע מעביר אחת ואז שניהם ישארו עם שלוש ביצים.
  4. “נדנדה”- אני מקריאה את השיר, אנחנו מסבירים מה זה מאוזנים ומה זה שקולים. אחר כך
    מתחלקים לזוגות וכל זוג עושה את הנדנדה שלו חלק בישיבה חלק בעמידה.
  5. “מקהלת נגנים”- אני מסבירה מילים קשות (המה, מחולות, טף), אחר כך כל ילד בוחר כלי
    נגינה ואנחנו עושים תזמורת.
  6. “הפרח לפרפר” – אני מסבירה מילים קשות (מצה ומצה, טל, גיל). אחר כך חלק מהילדים
    מקבלים את תפקיד הפרחים ויושבים באמצע החדר, חלק מהילדים מקבלים את תפקיד
    הפרפרים ומתעופפים סביבם.
  7. “בערוגת הגינה” – אנו מציינים אילו ירקות יש בשיר, אפשר גם לרקוד במעגל מסביב לחפץ
    מסוים, באותו יום מכינים עם הילדים סלט ירקות.
  8. “פרח עציץ”- אני מסבירה את הכוונה בשיר מה ההבדל בין פרח בעציץ לפרחים בטבע ואני
    שואלת את הילדים מה לדעתם מרגיש הפרח בעציץ?
    יש איור מקסים לשיר הזה של המאיירת בתיה קולטון (אפשר להדפיס מהאינטרנט או אם יש
    את הספר “שרשרת זהב”). לילדים גדולים- אפשר להראות ולנסות לחשוב מדוע הפרחים צוירו
    כמו ילדים.
  9. לסיום הנושא אני עושה חידון : אני מצלמת את הילדים ליד או עם אביזרים הקשורים לשירים
    של ביאליק ושולחת להורים. ההורים צריכים לזהות באיזה שיר מדובר. למשל- צילום לי ד
    נדנדה או שהם מתנדנדים אחד עם השני, עם כלי נגינה, ליד ערוגת גינה וכו’.

 

 

יצירות בנושא ביאליק:

• הכנת נדנדה מגליל נייר טואלט או מקל של רופא שבאמצע שלו מדביקים קלקר.
• בערוגת הגינה- הכנת ירקות מפלסטלינה
• הפרח לפרפר- קישוט פרפרים משקף או בריסטול
• פרח עציץ – הכנת פרח בתוך קופסא או עציץ קטן
• מקהלת נוגנים- הכנת כלי נגינה מהטבע
• קן לציפור-הכנת קן מענפים או קישוט ביצים

 

שירים על הנושא:

• פרש
• נדנדה
• מקהלת נוגנים
• פרח עציץ
• פרפר לפרח
• הפרח לפרפר
• בערוגת הגינה
• בנות שתיים
• קן לציפור

 

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש.

לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי כאן

 

אני אוהבת ללמד את הילדים על משוררים וסופרים ולשלב בין
משוררים עכשוויים, לבין משוררים של פעם.

 

הכותבת היא חמוטל לחמן,

מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.

מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילדלהעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.

 

לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך:

https://hamutallachman.co.il/

Leave a Reply

שתפו עם החברים שלכם