חשוב ללמד את הילדים לדאוג לגופם וניקיונם מגיל צעיר, וכמובן שאפשר לעשות זאת בדרך חווייתית ומהנה.
- ניקיון הגוף ואמבטיה:
מבקשים מהילדים מראש להביא בובה, גיגית ותכשירי ניקיון (סבון, מגבת, שמפו).
אתן יושבות מול המחשב עם בובה וגיגית ותכשירי ניקיון וביחד עם הילדים עוברים על איברי הגוף שאנו רוחצים לבובה (בטן, גב, טוסיק, בית שחי, פנים, רגלים).
אפשר לשאול אותם: בשביל מה צריך להתרחץ? מי מתרחץ בבוקר ומי בערב?
- חשיבות חפיפת ראש:
מסבירים לילדים למה חשוב לחפוף ראש, איך הראש מתלכלך ומזיע, מהיכן מגיעות הכינים.
מבקשים מהילדים להביא שמפו ובובה עם שיערות. הגננת יושבת מול המחשב עם בובה ושמפו וחופפים בכאילו את הראש של הבובה. אפשר גם לספר את “הכינה נחמה”.
3.חשיבות צחצוח השיניים:
מבקשים מראש מהילדים להביא בובה ומברשת שינים וכמובן שגם אתן עם בובה ומברשת.
אפשר להתחיל בלהקריא את הספר “קריוס ובקטוס”. אני אישית פחות אוהבת אותו (הוא ארוך מידי לטעמי) אבל אני לוקחת ממנו את עיקרי הדברים.
לוקחים את הבובה ומספרים שהיא לא כל כך אוהבת לצחצח שיניים, היא אוהבת לאכול ממתקים וכל פעם שאמא שלה שולחת אותה לצחצח שיניים היא לא רוצה.
עד שיום אחד היא מרגישה כאב חזק בשיניים ואמא שלה לוקחת אותה לרופא השיניים, שמספר לה על החיידקים הקטנים (קריוס ובקטוס) שאוהבים לבנות את הבית שלהם בשיניים, במיוחד בשיניים של ילדים שאוהבים ממתקים.
בשביל שהחיידקים לא יבנו את הבית בשיניים של הבובה צריך לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום ולאכול פחות ממתקים.
אחרי שסיפרתי את הסיפור, אני מבקשת מהילדים לצחצח לבובה שלהם את השיניים.
אפשר גם לייצר שיח על איזה ילד צחצח היום שיניים ומי עוד לא.
- ניסוי:
לוקחים 3 ביצים (לא משנה עם הן מבושלות או לא).
אחת – שמים בכוס עם קולה, אחת – בכוס עם מיץ תפוזים ואחת בכוס מים.
אחרי שעה בערך באים לבדוק מה עם הביצים.
הביצה בכוס של הקולה תהפוך לחומה. כשננסה לצחצח אותה עם מברשת השיניים נראה שהצבע לא יורד.
הביצה בכוס של מיץ התפוזים – יהיו עליה שאריות של תפוזים. כשננסה לצחצח נראה שזה יורד בקושי.
הביצה שהייתה במים נשארה לבנה.
אפשר לדבר עם הילדים על ההשפעה של חומרים שונים על השיניים שלנו, כמו הנוזלים בהם שמנו את הביצים.
לגבי ביצוע הניסוי – יש כמה אפשרויות:
אפשרות אחת היא לבצע את הניסוי בזום מול הילדים, כלומר- רק הגננת מבצעת אותו ועד שעוברת שעה, לעשות משהו אחר.
אפשרות נוספת היא לבקש מההורים להכין 3 ביצים ו-3 כוסות (אחת עם קולה, אחת עם מיץ תפוזים ואחת עם מים) ולעשות את זה ביחד עם הילדים. גם כאן – לעשות פעילות אחרת עד שעוברת שעה.
אפשרות שלישית: לבקש מההורים להכין יחד עם הילדים את הביצים בכוסות עם הנוזלים מראש שעה לפני הזום ובזום עצמו כל ילד יראה מה יצא לו ותנהלו על זה שיח (כמובן תלוי בגיל הילדים).
- מיון והתאמה:
לקחת תמונות של דברים שמלכלכים וילדים מלוכלכים ובמקביל להביא תמונות או חפצים של ניקיון, כמו חומרי ניקיון (משחת שיניים, סבון וכו’).
הילדים צריכים להתאים את החפצים והחומרים ללכלוך שמופיע בתמונה (למשל ילד עם שיער מלוכלך – צריך להתאים לשמפו, ילד עם ידיים מלוכלכות – לסבון ידיים, ילד עם שיניים מלוכלכות – למברשת ומשחת שיניים וכו’).
את הפעילות הזו אפשר לעשות באמצעו מצגת או פשוט להראות את התמונה למצלמה והילדים יגידו את התשובה.
סיפורים בנושא ניקיון אישי:
- חרוצון הנקי וחצרון המלוכלך
- ילדה מה שמך? / ע. הלל
- יפתח המלוכלך
- כולם עושים קקי / טארו גומי
- האיל שאהב נקיון / גדי טאוב
- מר ניקיון / ענת אומנסקי
- אפרים בורח מהמים / טלי אלון
- כשאנחנו מתרחצים / שלמה אביו
- חתולי בולי מתרחץ בעצמו / חני נחמיאס
- חפיפת ראש / אורי אורלב
שירים בנושא ניקיון אישי:
- אני נקי / דתיה בן דור
- כיף להיות נקי / מתוך הסדרה “אלי החתול”
- הסבון בכה מאוד / צביקה פיק
- שיר עם נקי / מתי כספי
- שיר הצחצוחים / מאיה בר שלום
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש.
לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי כאן
ילדים אוהבים לשחק במים. לכן תמיד כשאני מלמדת אותם את נושא הניקיון, אני הופכת את זה למשחק עם בובות ואביזרים ודרך המשחק מעבירה את החשיבות של שמירה על ניקיון אישי.
הכותבת היא חמוטל לחמן,
מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.
מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילד, להעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.
לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך: