מערך על סיפורים שקשורים לחנוכה

בחנוכה יש הרבה סיפורים נחמדים ואפשר בעקבותיהם לעשות הרבה פעילויות.

גברת קרש ומר מערוך / דתיה בן דור

1. בפעם הראשונה להקריא את הסיפור ולהראות את התמונות.
בקריאה שנייה – להקריא ביחד עם דמויות מצוירות או לקחת את הכלים האמיתיים.
אחרי שסיפרנו את הסיפור מספר פעמים, אפשר לעשות עם הילדים הצגה ולחלק תפקידים
(אפשר שכולם יעשו תפקידים או רק חלק מהילדים). אפשרות נוספת: הצוות יציג בפני
הילדים את הצגה.
2. הכנת הדמויות מהסיפור עם הילדים: מביאים מערוכים, קרשי חיתוך, מחבתות, פומפיות
ותרוודים והילדים מקשטים ומכינים את הדמויות. אפשרות נוספת זה לצלם ציורים של
הדמויות ולתת לילדים לצבוע ולקשט.
3. אפשר בעקבות הספר לדבר על הכנרת, לראות איפה היא נמצאת במפה ולספר עליה.
4. אפשר לדבר על התפקיד של הכלים המופעים בסיפור ולמה אין צורך בגברת קרש ומר
מערוך להכנת לביבות.
5. הכנת לביבות עם הילדים.

הסופגנייה שלא אהבה ריבה / לאה נאור

1. בפעם הראשונה מקריאים את הסיפור ומראים תמונות.
בפעם השנייה מספרים את הסיפור ביחד עם דמויות.
2. הכנת "סופגניות " מחומרים שונים )גרביונים, ניירות וכו'(.
3. מנהלים שיחה עם הילדים: האם הם אוהבים סופגנייה עם ריבה או בלי, או איזה טעם הם
אוהבים בסופגנייה.
4. מבחן טעימות: מביאים סופגניות עם כל מיני סוגי ריבות או עם מילויים שונים.
עוצמים לילדים את העיניים והם צריכים להגיד איזה מילוי יש בסופגנייה )אם יש(.
5. הכנת סופגניות עם הילדים. אפשר גם להכין מראש סופגניות והילדים רק ימלאו במילוי שהם
אוהבים.

סביבונים מיני מינים / מירי צללזון

1. הקראת הסיפור בפעם הראשונה. בפעם השנייה – הקראת הסיפור עם דמויות.
בפעם השלישית הילדים יבחרו איזה סביבון הם רוצים להיות ויציגו את הסיפור.
2. בעקבות הסיפור – לדבר על השוני בינינו, ושכל אחד יחיד ומיוחד וטוב ומוצלח במשהו.
3. הכנת סביבונים עם הילדים כאשר כל ילד מאפיין את הסביבון שלו.
4. התאמת מוסיקה לכל סביבון וריקוד עם הילדים והסביבונים השונים.
5. בעקבות הסיפור – שיחה על למה חלק מהסביבונים מסתובבים לאט וחלק מהר וכן שיחה על
תנועת הסיבוב.

סיפור החג

1. הקראת סיפור החג ולאחר מכן – הקראת סיפור החג עם דמויות.
2. שיחזור סיפור החג עם הילדים: מחלקים את הילדים לשתי קבוצות. כל ילד בוחר אם הוא
רוצה להיות בקבוצה של היוונים או המכבים.
בונים ביחד עם הילדים את בית המקדש מקוביות, מעמידים באמצע חנוכייה, מחביאים כד
קטן בפינת הגן ומתחילים לספר את הסיפור. כל קבוצה עושה את תפקידה: המכבים
נמצאים בבית מקדש ומתפללים. היוונים נכנסים ומגרשים אותם, מפילים את החנוכייה
ושוברים את הכדים. המכבים חוזרים ומגרשים את היוונים ליוון. הם מסדרים את בית
המקדש, מחפשים את הכד ואז כולם ביחד מדליקים את החנוכייה.

 

שירים המתאימים לסיפורי חנוכה:

• שתי סופגניות / אינה קריבינסקי• שיר הסופגנייה / סיגל בר און
• סוסוסופגניה
• סופגניה / ציפי שביט ומתי סרי
• סופגניה חמה חמה / אריאלה סביר
• סופגניה יה
• לכבוד החנוכה
• לביבה ביט / אירית אבן חן
• לביבות / לוין קפניס, נחום נרדי
• לביבה חמה / אריאלה סביר
• מעשה בלביבות / צלילה ועזרא דגן
• לביבה לי / אריאלה סביר
• איך עושים לביבות
• סביבון שובבון / עליזה ראם פישמן
• הסביבון שלי מירב האוסמן
• סביבון סוב סובסוב
• הסביבון שלי / מתי כספי, לאה נאור
• להיות סביבון זה פשוט וקל

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש.
לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי כאן

 

אני אוהבת לקחת סיפור וממנו לצאת לעוד פעילויות. אני חושבת שככה המסר מופנם לילדים בצורה טובה יותר והם זוכרים את הסיפור. 

 

הכותבת היא חמוטל לחמן,

מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.

מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילדלהעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.

 

לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך:

https://hamutallachman.co.il/

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם