- איך מגיע הקיץ לישראל-
לוקחים גלובוס מסמנים עם מדבקה את ישראל לוקחים כדור צהוב ומסבירים לילדים שכדור הארץ מסתובב לאט לאט מסביב לשמש, ושלוקח לו שנה שלמה להקיף אותה. כשישראל קרובה אל השמש, הקרניים שלה מחממות אותו וחם בישראל וזו עונת הקיץ. מחלקים לחלק מהילדים כדורים כחולים או בד כחול או מדבקה ו,לחלק השני – כדורים צהובים, בד צהוב או מדבקה צהובה. הילדים עם הכדורים הכחולים הם כדור הארץ והילדים עם הכדורים הצהובים הם השמש. הילדים הצהובים עומדים והילדים הכחולים מסתובבים סביבם. ברקע משמעים את היצירה המוזיקלית “קיץ” מתוך “ארבע עונות השנה” של וויוואלדי. אחרי זה אפשר להאזין בישיבה ליצירה המוזיקלית של וויוואלדי ולדמיין מה הוא חשב כשהוא הלחין את זה ולתת לילדים להמציא תנועות מתאימות.
2.כשחם לנו, איך אפשר לצנן את הגוף-
מזגן, צל, אכילת מאכלים קרים, שתיה קרה, ומקורות מים. אפשר לדבר עם הילדים על הים שיש בישראל, להראות להם במפה את הים התיכון, ים כינרת, ים המלח וים סוף, לדבר על ההבדלים ביניהם, באיזה אזור בארץ הם נמצאים. אפשר לעשות חידון להורים, לצלם את הילדים עם כל מיני אביזרים שקשורים לשם של הים או הנחל, וההורים צריכים לזהות איזה מקור מים זה (ילד שמחזיק תנין – נחל התנינים, ילד שמחזיק מלח – ים המלח, לקחת ארבע ילדים שכל אחד מהם השם שלו מתחילת באות אחרת מהמילה ‘כנרת’ ואז הם ים כנרת, ילד שקוראים לו דן מסמל את נחל דן וכו’). בימים שעוסקים בצינון הגוף אפשר גם: להכין איתם קרטיבים, לעשות איתם משחקי מים, מלחמת מים עם אקדחי מים, בשולחן – העברת מים מכוס לכוס בעזרת כפית או מזרק, אפשר לתת להם משימה של שיתוף פעולה: מעמידים את הילדים בשורה- בצד אחד יש דלי עם מים בצד שני יש דלי ריק. כל ילד אוחז בידו כוס. הילד הראשון שעומד קרוב לדלי עם המים ממלא את הכוס שלו במים ומעביר את המים לכוס של הילד שלידו. הילד שקיבל את המים מעביר לכוס של החבר שלידו וכך הלאה עד שמגיעים לילד האחרון והוא שופך את המים לדלי הריק שעל ידו- המטרה למלא את הדלי הריק במים ולא לשפוך בדרך מים על הרצפה. ילדים מתים על זה.
3.חכם בשמש-
מסבירים שכמה שקרני השמש שלנו נעימות וטובות, הן יכולות גם להזיק.
שאלה לילדים: איך נגן על עצמינו מפני השמש? (כובע, שתיה מרובה של מים, נמרח קרם הגנה, נהיה בצל) מוציאים את כל האביזרים ואפשר לשחק עם הילדים את המשחק “מה חסר בגנינו הקטן” – משהו שהיה ועכשיו הוא נעלם, עם בקבוק מים, קרם הגנה וכובע.
בשבועות שלומדים על הקיץ וגם אחרי, אפשר למנות כל יום 4 תורנים שהם החכמים בשמש של היום והם אחראים להזכיר לגננת ולילדים למרוח קרם, לחבוש כובע ולשתות הרבה מים (ילדים אוהבים להרגיש אחריות).
4.חיפוש סממני קיץ בספרים:
הגננת אומרת סממנים של קיץ (שמש, ים, גלידה, אבטיח) והילדים צריכים לחפש תמונה של זה בספרים.
5.פירות קיץ:
מביאים פירות קיץ ומדברים עם הילדים אילו פירות אוכלים בקיץ ואילו פירות אוכלים בחורף.
עושים עם הילדים שיפודי פירות או ארוחת פונדו.
6.בציור “הפירות” של פרידה קאלו מצוירים אבטיחים
אפשר לקחת את הציור ולעשות מערך על פירות קיץ, אפשר לדבר על הצבעים השולטים בציור, אפשר לספר על פרידה קאלו, מי היא הייתה. אפשר לדבר על הצבעים השולטים בטבע בקיץ, אפשר לצייר ציור בעקבות הציור של פרידה קאלו, או ציור בהשראת צבעי הקיץ.
- חיות ים-
איזה חיות יש לנו בים? את שואלת את השאלה ופורסת בד כחול. בשקית יש לך חיות מים (דג, לוויתן, כריש, תנין, סוסון ים וכו’. אפשר גם צדפים, ציור של מדוזה או שקית שתסמל את המדוזה), הילדים עונים לך על השאלה ואת מוציאה מהשקית את החיות שהם אמרו ומניחה על הבד הכחול. אחרי שהוצאת את כל החיות אפשר לשיר שיר על ים. אם זה בד מספיק גדול הם יכולים לשבת מסביבו ולהזיז מצד לצד בקצב של השיר, לשחק ים יבשה, להשוות בין חיות מים לחיות יבשה.
8.אוריינות-
לחפש את המילה ‘קיץ’ במקומות שונים, לכתוב את המילה ‘שמש’, להתאים מספר לכמות – דגים או קרטיבים.
9.הספר “מרים והים” של מריק שניר-
אפשר לקחת את הספר ולעשות איתו פעילות מוטורית – הילדים עוברים את המסע של מרים. הגיעו לשלולית – קופצים לתוך חישוק, שאלה אם זה מלוח – הולכים בצורה של ביגלה, שאלה אם זה משולש – הולכים מסביב למשולש. האם הוא גדול? – צריך להקיף שטח גדול, האם הוא קטן? – להקיף שטח קטן, וכך הלאה… אפשר לנצל את הספר ללמידה על הפכים.
שירים שאני אוהבת לקיץ:
- קיץ של וואלדי
- מכת שמש/ יגאל בשן
- לכבוד הקיץ/ גזוז
- בוא אלינו לים/ להקת חיל הים
- חסקה/ להקת חיל הים
- הגלשן/ דני סנדרסון
- מארש הדייגים/ הדודאים
- אני הולך לים/ מוכר הארטיקים
- וכמובן שיש את כל השירים של יוצרות לילדים (מאיה בר שלום, אריאלה סביר, ליאורה שלזינגר, אילאיל שרון, מירב האוסמן, חנה סתוי וכו’)
יצירות לקיץ:
- הכנת ים
- הדבקות של צדפים
- הכנת דג מחומרים שונים
- הכנת שרשרת צדפים
- קישוט מניפה
- הכנת כובע
- הדבקת חול
- חול צבעוני בבקבוקונים
- דג מכף היד של הילדים
- צביעה בגואש בצבעים של ים
הכותבת היא חמוטל לחמן,
מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.
מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילד, להעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.
לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך: