מערך בנושא פעילות בקבוצות קטנות – קידום חברתי

את הקבוצות הקטנות אפשר לנצל על מנת לקדם ילדים שהשיח החברי ושיתוף פעולה קצת קשה להם. אלו שמופנמים בקבוצה הגדולה יפרחו בקבוצה הקטנה.

 

  1. יושבים בקבוצה של 5-6 ילדים, כאשר כל ילד מקבל מספר קוביות של לגו ובונה לבד. אחרי דקה עוצרים ומבקשים מהילדים להעביר לחבר מסוים את כל קוביות הלגו בצבע כחול, הילדים מעבירים, אחר כך מבקשים להעביר לחבר אחר את כל החלקים בצבע אדום וכך ממשיכים את שלכל חבר יש לגו בצבע מסוים, ואז מתחילים לבנות ביחד. אומרים למשל: עכשיו דן שם לנו קובייה כחולה, ועכשיו תורו של עילי לשים קובייה אדומה. רז, תשים לנו קובייה צהובה וכו'. הפעילות הזאת גם מלמדת צבעים, גם מלמדת לחלוק וגם מלמדת לשתף פעולה.
  2. אפייה או הכנה של מאכל משותף: גם פה לכל אחד מהילדים יש תפקיד והוא אחראי על משהו מהמצרכים. כל אחד בתורו עושה את החלק שלו ומחכה בסבלנות לתורו, עד שיוצא המאכל. זו יכולה להיות עוגת גבינה לשבועות, חלה לשבת או כל מאכל אחר.
  3. כל ילד מקבל סוג אחר של מכונית ומשחק איתה. כאשר ילד אחר רוצה דווקא את המערבל בטון שנמצא אצל דן, למשל, דנים: איך אפשר לבקש? או מה אפשר לעשות על מנת שגם החבר יוכל לשחק וגם דן. בקבוצה מתפתח דיון ושיח על פתרון בעיות חברתיות ושיתוף פעולה.

 

 

  1. ניהול שיח: בוחרים נושא אקטואלי. זה יכול להיות משהו שחם עכשיו בגן או משהו שקורה בארץ (אפשר לתת לילדים לבחור על מה בא להם לדבר). הגננת פותחת ומציגה את הנושא וכל ילד מביע את דעתו. אנו רואים שיש דעות שונות, שכל אחד היה נוהג אחרת. לימוד פיתוח שיח זו מיומנות מאוד חשובה בחיים ותעזור לילדים במערכות יחסים שלהם עם הורים, מורים, חברים ובכל מקום.
  2. הקראת סיפור: בוחרים ספר (זה יכול להיות סיפור שמתאים לנושא שנלמד בגן או סתם ספר). יושבים עם הילדים סביב שולחן ומספרים אותו, כאשר מידי פעם נעצרים ושואלים את הילדים שאלות מכוונות (שאלות על מסר הסיפור, או מה הם היו עושים במקום גיבורי הסיפור למשל). אחרי שמסיימים את הסיפור שואלים את הילדים מה קרה בסיפור ומה הם חושבים על זה.
  3. הכנת ציור משותף: פורסים גיליון בריסטול, נותנים לילדים גואש, פנדה או טושים ומבקשים מהם לצייר ביחד. לגדולים – זה יכול להיות ציור עם דמיון מודרך. לקטנים שמים מוזיקה ומבקשים שיציירו לפי איך שהם מרגישים ושומעים במוזיקה.
  4. משחק לוטו, דומינו או איקס עיגול: לוקחים קבוצה ומשחקים איתה את המשחק.
    שמים דגש על משחק לפי התור, על לחכות בסבלנות וגם על מה מצויר בכרטיס.
    אם זה דומינו – סופרים את הנקודות או חוזרים על המספרים.
  5. בניה בחול: הקבוצה הקטנה לא חייבת להיות בתוך הגן אלא אפשר גם בחוץ. יוצאים עם קבוצת ילדים החוצה, לוקחים כפות, טרקטורים, ודליים ומתחילים לחפור בור בחול או לבנות ארמון. גם פה – כל ילד בתורו שם חול, חופר ועובדים על שיתוף פעולה.

 

בעבודה בקבוצות קטנות אפשר לעבוד על מנת להפנים את החומר הנלמד וכעוד צורה של לימוד. אפשר גם ללמד בצורה זו כישורים חברתיים וחוקי משחק.

 

הכותבת היא חמוטל לחמן,

מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.

מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילד, להעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.

 

לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך:

https://hamutallachman.co.il/

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם