מערך בנושא קייטנת אומנות

אני מאוד אוהבת אומנות ואני מרבה לעסוק עם הילדים בפעילויות הקשורות בסוגי האומנות השונים. הנה רעיונות לקייטנה בנושא:

 

  1. יום ראשון – אני מדברת על הציורים של פיקאסו, דאלי ומארק שאגל.
    מספרים לילדים על תולדות חייהם של הציירים, מתבוננים עם הילדים בתמונות שציירו הציירים ורואים מה משותף לציורים של צייר מסוים. בוחרים כמה תמונות של כל צייר ומסבירים לילדים עליהן (אני עושה את כל הפעילויות באותו יום, אבל מחלקת את זה לכמה מקטעים ביום: מפגש בוקר, מפגש צהריים וכו').

יצירה: נותנים לכל ילד קנבס וכל מיני סוגי מברשות (מברשות של צביעת דלתות, רולים , מברשת לניקוי בדים, ספוג הפלא, קיסמים לניקוי אוזניים וכו') ונותנים             לילדים לצייר על הקנבס בצורה חופשית.

ניסוי: לוקחים צבעים שונים ומערבבים. בודקים איזה צבע יוצא והאם צבעים מסוגים שונים גם מתערבבים (למשל: האם זה קורה גם עם צבעי פנדה או צבעי                עיפרון, או שזה קורה רק בגואש?).

סיפור: יש ספר ילדים שנקרא: פיקאסו/ מייק ונציה. אפשר להקריא לילדים.

  1. יום שני – אני מדברת עם הילדים על האומנים מירו ומאטיס. אני מספרת להם את סיפור חייהם, עוברת על ציורים שלהם, מדברת על סגנונות הציור, בוחרת כמה ציורים של כל אחד מהם ומדברת ספציפית על הציורים.

ניסוי: מה קורה לצבעים כשמערבבים אותם עם מים? (גם פה אני לוקחת סוגים שונים של צבעים: גואש, פנדה, צבעי מים, צבעי ידיים). אני מנסה יחד עם
הילדים לראות – מה קורה לצבעים במים בטמפרטורת החדר? מה קורה כשהמים רותחים? ומה קורה כשמקפיאים את הכוס עם הצבע והמים?

ביום זה אני עושה יום מים או בריכה.

יצירה: לוקחים את הצבעים ששמנו במקפיא ונותנים לילדים לצייר איתם (אני קוראת לזה צבעי קרח). מהניסיון שלי – צבעי הגואש הם הצבעים שניתן לצייר
איתם בצורה הטובה ביותר.

סיפור: אנרי מאטיס – אמן הצבע/ פולקמאר אסרס.

 

  1. יום שלישי – נלמד על אומני גרפיטי ואומני רחוב (בנקסי, רומרו בריטו, רמי מאירי, בסקיה). אני מלמדת על חייהם, על איך הגיעו לעולם אומנות הרחוב, וכן – מהי אומנות רחוב? אני מראה תמונות של ציורי רחוב שלהם ומבקשת מהילדים לתאר מה הם רואים בציורים.

ניסוי: איזה צבעים ניתן למחוק עם מים או עם מחק ואילו צבעי לא נמחקים?

יצירה: ציורי גרפיטי – אני קונה ספרי מים ללא אלכוהול, שמה לילדים מסכות קורונה, תולה על הקירות בריסטולים לבנים שיכסו את כל הקיר ונותנת לילדים                 לצייר עם הספרי ולעשות גרפיטי. זו אחת מהחוויות הכי גדולות בקייטנה (במידה ויש לכן קיר שאפשר לעשות עליו גרפיטי, אז עדיף ישירות על קיר).

סיפור: הציור היפה בעולם/מנוחה פוקס.

  1. יום רביעי – אני מלמדת על ואן גוך,מאנה, דגה ומונה. אני מספרת לילדים גם על הציירים עצמם וגם על ציור אימפרסיוניסטי. אני בוחרת כמה יצירות של כל צייר ומדברת עליהן ספציפית. אני שואלת את הילדים מה דומה ומה שונה בין הציורים.

ניסוי: לקחת מאכלים שונים, לשים אותם במים רותחים ואז הילדים רואים את הצבע יורד ומה הצבע האמיתי של המאכלים.

יצירה: אני מביאה את ציור החמניות של ואן גוך (על קנבס וגם על דפים) ונותנת לילדים לצבוע את זה עם צבעי מים.

סיפור: ואן גוך/ מייק ונציה.

  1. יום חמישי – אומנות הרנסאנס. אני מלמדת את הילדים מה הייתה אומנות הראנסס, מדברת על הציירים לאונרדו דה וינצ'י, מיכאלאנג'לו, רפאל, דונטלו ובוטיצ'לי, מראה ציורים שלהם ומספרת על הציורים.

פעילות נוספת: יש ביוטיוב סיורים וירטואלים בוותיקן ובלובר, שאפשר להראות לילדים, שיחוו את התיקרות המצוירות ואת אומנות הרנסאנס.

יצירה: נותנים לילדים עפרונות פחם והם מציירים עם פחם.

סיפור: מיכאלאנג'לו/ מייק ונציה.

  1. יום שישי – אנדי ווהרול, יאיו קוסמה – אני מספרת על הציירים ועל סגנונות הציור. בוחרים כמה ציורים של הציורים ומספרים עליהם.

ניסוי: מעלית הצבעים – לוקחים 6 כוסות, ממלאים 3 מהן במים וצובעים כל מים בצבע אחר (כחול, אדום, צהוב). בין כל כוס עם צבע שמים כוס ריקה ככה                   שייווצר מעגל כוסות. שמים בכל הכוסות נייר סופג, כשחלקו נמצא בכוס הריקה וחלקו בכוס עם הצבע והולכים לשחק. חוזרים כעבור שעה-שעתיים ובודקים
מה קרה.

יצירה: מדפיסים תמונות של הילדים בשחור לבן ונותנים להם לצייר על התמנות או נקודות או רק לצבוע ולהפוך את התמונה לצבעונית.

סיפור: יאיו קוסמה/ פאוסטו ג'ילברטי.

  1. יום שביעי – דיוקנאות: הפעם עוסקים באמנים פרידה קאלו, חנוך פיבאן, גוסטבו קלימט. מספרים לילדים מה זה דיוקנאות. אפשר להסביר שפעם לא היו מצלמות ובעזרת הדיוקנאות אנשים היו מנציחים את הרגע.
    מראים את הציורים של פרידה קאלו, שציירה המון את עצמה, את גוסטבו קלימט שצייר את אדלה (אישה זהב) ואת הדיוקנאות של חנוך פיבאן, שעשה דיוקנאות של אנשים מפורסמים מכל מיני חפצים.

פעילות: פעילות בקבוצה קטנה: נותנים לילדים מראה וכל ילד מתאר את עצמו.
אחר כך כל ילד בוחר מאיזה חומרים היה רוצה להכין את הדיוקן שלו (למשל, עיניים מקופי משחק כי הוא אוהב קופים, פה מסוכריות כי הוא אוהב
סוכריות וכו'). נותנים לכל ילד סלסלה והוא אוסף את החפצים מהם הוא רוצה ליצור דיוקן.

יצירה: כל ילד מכין את הדיוקן של עצמו בהשראת עבודותיו של חנוך פיבאן.

סיפור: פרידה קאלו/ מייק ונציה.

  1. יום שמיני – היום נעסוק בפסלים: ג'ף קונס, אוגוסט רודן ויעקב אגם.
    מספרים לילדים על הפסלים השונים ועל פעילות הפיסול. מאילו חומרים אפשר לפסל? מראים לילדים את העבודות של הפסלים השונים ומדברים על כל עבודה.

ניסוי: נותנים לילדים חומרים שונים (עץ, אבן, ברזל, נייר, פלסטלינה, מרציפן, חימר) ושואלים את הילדים מאילו חומרים הם חושבים שאפשר לפסל.
לאחר מכן מסבירים לילדים שאפשר לפסל מכל החומרים, אבל יש חומרים שיותר קל לפסל מהם ויש חומרים שיותר קשה לפסל מהם. פסל מחומרים שונים               יפוסל בצורת עבודה שונה.

יצירה: פיסול בחומרים שונים – נותנים לילדים חומרים שונים ואומרים להם לפסל מזה.

פעילות: משחק הפסלים- שמים מוזיקה וכשהמוזיקה עוצרת, הילדים צריכים לעמוד כמו פסל בלי לזוז.

סיפור: אברהם והפסלים/ ליאת ביטון פז.

 

  1. יום תשיעי – צלמים: דיוויד לה-שאפל, אנני ליבוביץ' ועדי נס. מדברים עם הילדים על – מהו צלם? מה הוא נותן לנו? אפשר להראות את ההיסטוריה של המצלמות – איך נראתה המצלמה הראשונה, להראות עבודות של הצלמים השונים ולדבר עליהן.

ניסוי: מה קורה לתמונה כאשר שמים אותה במים?

יצירה: הילדים מצלמים את עצמם בצילום סלפי ומצלמים חפצים וסיטואציות בגן.

סיפור:  ספר האומנות לילדים/ רוזי דיקנס.

 

  1. יום עשירי – סיכום הקייטנה: אפשר לעשות טריוויה על כל האומנים שלמדנו עליהם, לעשות תערוכה עם כל העבודות של הילדים ולהזמין את ההורים, או לעשות סיור למוזיאון שנמצא באזור שלכם.

יצירה: כל ילד בוחר סגנון אותו הוא רוצה ליצור וחומרים איתם הוא רוצה ליצור – ויוצר.

 

רעיונות נוספים לקייטנה בנושא אומנות:

  • ציור בחלב- שמים חלב, שמים בו צבעי מאכל ונותנים לילדים קיסמים לצייר.
  • השלכת בלוני צבע על קיר או בריסטולים.
  • יצירה עם עיסת נייר.
  • ציור על בגדים – ג'ינסים/ חולצות.
  • לשרטט את קווי המתאר של כל ילד ולתת לילדים לצייר על זה.
  • ציור בחול.
  • אפשר להכין לכל ילדי הקייטנה חולצה שעליה מודפסים ציורי אומנות.
  • אפשר שהמאכלים בקייטנה יהיו לפי הארצות שהציירים נולדו בהן.
  • אפשר לדבר גם על ציור קומיקס.

 

שירים בנושא אומנות:

  • ציור צבעוני/ אלכסנדרה
  • ציור/ שלמה גרוניך, מתי כספי
  • כך נולד הצבע/ דתיה בן דור
  • חגיגה של צבעים/ מירב האוסמן

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש.
לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי
כאן

 

אני מאמינה שחשוב לעסוק עם ילדים באומנות, ולחשוף אותם לסגנונות השונים, כי זה מעשיר את עולמם.

 

הכותבת היא חמוטל לחמן,

מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.

מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילדלהעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.

 

לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך:

https://hamutallachman.co.il/

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם