מערך בעקבות הספר ברכבת יושבת ארנבת/ טובה שיינברג

הספר "ברכבת יושבת ארנבת" מתאים גם לילדים ממש קטנים בני חצי שנה וגם לבוגרים יותר בני השנה +, אפשר לעשות איתו מגוון פעילויות ולהקריא אותו שוב ושוב.

  1. בפעם הראשונה פשוט מספרים את הסיפור ומראים את התמונות, במידה והסיפור חדש לילדים הייתי מקריאה אותו מספר פעמים לפני שאני עוברת לפעילות הבאה.
  2. אחרי שהילדים מכירים את הסיפור, אפשר להביא בובות של הדמויות שיש ברכבת ולספר את הסיפור כשכל דמות יושבת במקום שלה (ראשונה הארנבת, לידה דובון, בובה בשמלה ורודה וילדה והחתול שמצטרף). אני אוהבת ממש להביא את הבובות ולא ציורים, אבל אפשר גם לצייר את הדמויות.
  3. במפגש הבא נותנים לילדים בובות שהן הדמויות (אם יש לכן את כל הדמויות לכל הילדים מעולה, אם לא אז כל ילד מקבל דמות אחרת אחד דובון, אחד בובה, אחד ארנבת, אחד חתול ואחד ילדה) וכשהגננת מקריאה את הסיפור כל ילד מרים את הדמות שיש לו, ילדים יותר גדולים יכולים לסדר את הדמויות לפי הסדר שבסיפור.לתינוקות אפשר לתת גם סתם לשחק עם בובות שהן הדמויות בסיפור.
  4. פעילות נוספת שאפשר לעשות בעקבות הדמויות של הסיפור מתאימה יותר לבני שנה ומעלה (אבל כל גננת מכירה ויודעת מה מתאים לילדים שלה אז תחליטו לבד) זה על צורת ההליכה של הדמויות- הארנבת שרצה, הדובון שהולך בכבדות, הבובה שהולכת כמו בני אדם, הילד, והחתול שהולך על ארבע, קודם שהגננת תראה אחר כך כל הילדים מנסים והולכים ביחד באותה צורה, ולסיום הגננת אומרת דמות והילדים צריכים ללכת כמו הדמות.
  1. בפעילות הבאה מתייחסים למה שהדמויות רואות בטיול (ים, הר, עץ, פרפר, בית, גינה, שמש שוקעת) אפשר לעשות תנועות עם הידיים המסמלות את הדברים שרואים דרך חלון הרכבת, אפשר להראות תמונות של ים, הר, עץ, שקיעה ופרפר, אפשר לשיר שיר על כל מקום שבו הרכבת עוברת שיר על ים, שיר על הר, שיר על פרפר, שיר על עץ, שיר על גינה וכו'.
  1. פעילות נוספת שאפשר לעשות זה לעצור בכל מקום שהדמויות ברכבת רואות ולפעול שם- בים אז לשחות או פעילות עם מצנח, לטפס על ההר, התינוקות שפשוט יעברו ממצב ישיבה לעמידה, אילו שכבר עומדים והולכים יכולים פשוט לטפס, להתנועע כמו עצים, לעוף כמו פרפר ולשחק בגינה.
  2. פעילות נוספת שאפשר לעשות בעקבות הסיפור, זה לדבר על רכבות- כמה קרונות יש ברכבת בסיפור, אפשר לתת לילדים קרונות ושהם יחברו אותם, אפשר לשחק עם הילדים משחק: כשאומרים שהרכבת נוסעת מהר הם מסיעים את הקרון שביד שלהם מהר, כשאומרים לאט הם מזיזים לאט, עם יותר צעירים אפשר פשוט לעשות עם הידיים לאט ומהר, ולשיר שירי רכבת.
  3. פעילות נוספת שמתאימה ליותר גדולים בני שנה ומעלה שכבר הולכים ועומדים, זה לסדר רכבת מכיסאות ולתת לילדים לשחק כמו בסיפור.
  1. אפשר לדבר על הקול שעושה הרכבת ולקחת את הסיפור למקום של לדבר על כלי תחבורה והקולות שהם משמיעים (איך נשמעת רכבת, איך נשמע אוטו משטרה, איך נשמע מכבאי אש, אופנוע, מכונית, ספינה וכו'), גם משמיעים לילדים את הקול מהיוטיוב, גם הגננת משמיעה את הקול וגם הילדים, אחרי כמה פעמים אפשר לעשות איתם משחק ניחושים של מה הקול הזה? הגננת משמיעה קול והילדים צריכים לנחש של איזה כלי תחבורה זה.

יצירה:

עם ילדים צעירים פחות מתאים לעשות יצירות בעלות תוצרים אלא יותר לגלות את החומר כמו החימר, הבצק, צבעי הידיים, צבעי הפנדה.

מי שבכל זאת רוצה או אוהבת אז הנה כמה רעיונות:

  • הגננת מציירת מסול או קרטון עבה קרונות רכבת וכל ילד מקשט קרון
  • קישוט הדמויות שבסיפור
  • צביעת הנוף שהדמויות רואות מהרכבת.

לוח נושא:

במידה ואתן עושות את זה כנושא וצריכות לוח נושא הנה כמה רעיונות:

  • רכבת ובה במקום הדמויות תמונות של ילדי הגן.
  • צילומים של הסיפור
  • רכבת עם דמויות הסיפור.

מכל סיפור אפשר להוציא המון פעילויות, ובכך לתת לילדים גם קטנטנים למידה וחקירה מעמיקה וחווייתית של הנושאים מסביב לסיפור.

כתיבת תגובה

שתפו עם החברים שלכם